Grenseverdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Jeg fikk korrekt svar, men er usikker på om oppsettet er korrekt.

[tex]\lim_{x\to 0}f(x) =\frac{1-cos^2 (x)}{(x)}[/tex] = [tex]\frac{1-cos^2 (x)}{(x)}* \frac{1+cos^2(x) }{1(1+cos^2 (x)}[/tex]= [tex]\frac{sin(x)}{(x)}*\frac{sin(x)}{(1+cos^2(x))}[/tex] = [tex]1*\frac{0}{2}[/tex]=0
skf95
Descartes
Descartes

Der har du vel skrevet at

[tex]\Big (1- \mathrm{cos}^2(x) \Big ) \Big (1+ \mathrm{cos}^2(x) \Big )= \mathrm{sin}^2(x)[/tex],

men det stemmer ikke helt. Kan du ikke bare gjøre noe liknende den forrige posten og skrive om til [tex]f(x)= \mathrm{sin}(x) \cdot \frac{ \mathrm{sin}(x)}{x}[/tex]?
Aleks855
Rasch
Rasch

Bare et lite off-topic notat;

Man trenger ikke bruke \mathrm for å få ikke-kursiv på trig-funksjonene. \sin og \cos gir også rettet tekst. De fleste velkjente funksjoner (trig-funksjoner, logaritmer osv.) har dette alternativet.

(Ikke ment som kritikk. Bare som tidsbesparing.)
Image
skf95
Descartes
Descartes

Aleks855 wrote:Bare et lite off-topic notat;

Man trenger ikke bruke \mathrm for å få ikke-kursiv på trig-funksjonene. \sin og \cos gir også rettet tekst. De fleste velkjente funksjoner (trig-funksjoner, logaritmer osv.) har dette alternativet.

(Ikke ment som kritikk. Bare som tidsbesparing.)
Takk! Har ofte tenkt at det der skal jeg slå opp og finne en bedre løsning på, men har av en eller annen grunn bare blitt med tanken. Men jeg gjorde faktisk noen tanker om til handling i sta da jeg lærte meg å skrive store paranteser; [tex]\big ( \Big ( \Bigg ([/tex] osv.
Aleks855
Rasch
Rasch

Ah, jeg er i samme båt når det gjelder parentesene. Såvidt jeg vet, så skal det gå an å få dem til å skalere basert på innholdet mellom dem. Men her også, det ble med tanken da jeg skulle finne ut hvordan det funker ^^
Image
skf95
Descartes
Descartes

Haha, rart det ikke var det jeg fant da jeg googlet i sta - \left ( og \right ) var jo mye mer praktisk!

[tex]\left ( \frac{ \left ( \left ( \frac{a}{b} \right )^2+c \right )}{d} \right )[/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Ah, se der ja! :D
Image
Post Reply