[tex]1{g \over {c{m^2}}} = 10{{kg} \over {{m^2}}}[/tex]
Forsøker å gjøre dette manuelt, ved å endre benevningene direkte:
1. [tex]1{g \over {c{m^2}}}[/tex] først vil jeg gjøre g til kg og da må jeg gange med tusen oppe og nede: [tex]1{{g \cdot {{10}^3}} \over {c{m^2} \cdot {{10}^3}}}[/tex]
2. [tex]1 \cdot {10^{ - 3}}{{kg} \over {c{m^2}}}[/tex] so far so good i følge google, men siste steget da skjærer det seg:
3. [tex]1 \cdot {10^{ - 3}}{{kg \cdot {{10}^{ - 4}}} \over {c{m^2} \cdot {{10}^{ - 4}}}}[/tex], her har jeg tenkt at [tex]c{m^2} \cdot {10^{ - 4}} = {m^2}[/tex]
4. [tex]1 \cdot {10^{ - 7}}{{kg} \over {{m^2}}} \ne 10{{kg} \over {{m^2}}}[/tex]
Hva gjør jeg feil?? Hvorfor kan jeg ikke gjøre dette?
Benevning 1g/cm^2 til 1kg/m^2
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Skjønner ikke at dette er feil: [tex]1{g \over {c{m^2}}} = 1{{g \cdot {{10}^{ - 4}}} \over {c{m^2} \cdot {{10}^{ - 4}}}} = 1 \cdot {10^{ - 4}}{g \over {{m^2}}}[/tex]
Jeg er jo nødt til å gange med det samme oppe og nede for å ikke endre noe, jeg har ikke lov til noe annet. Er slutten på visa at det IKKE går an å løse oppgaver slik? Man kan ikke "jukse" seg frem til riktig benevning?
Det skal være lik: [tex]1{g \over {c{m^2}}} = 1 \cdot {10^5}{g \over {{m^2}}}[/tex]
Jeg er jo nødt til å gange med det samme oppe og nede for å ikke endre noe, jeg har ikke lov til noe annet. Er slutten på visa at det IKKE går an å løse oppgaver slik? Man kan ikke "jukse" seg frem til riktig benevning?

Det skal være lik: [tex]1{g \over {c{m^2}}} = 1 \cdot {10^5}{g \over {{m^2}}}[/tex]
Når du skal gjøre om enheter så velger du å ta en i gangen, og det er lurt.
Når du jobber med nevneren som skal gjøres om fra $cm^2$ til $m^2$ så lar du bare telleren være helt uforandret. Den runden du tar med å gange med samme faktor i teller og nevner er unødvendig, og er såvidt jeg kan skjønne det som forvirrer deg. Den siste overgangen din blir ihvertfall feil.
Når du jobber med nevneren som skal gjøres om fra $cm^2$ til $m^2$ så lar du bare telleren være helt uforandret. Den runden du tar med å gange med samme faktor i teller og nevner er unødvendig, og er såvidt jeg kan skjønne det som forvirrer deg. Den siste overgangen din blir ihvertfall feil.
ah ha!
Jeg tenkte at [tex]c{m^2}[/tex] måtte ganges med [tex]{10^{ - 4}}[/tex] for å bli til [tex]{m^2}[/tex], men [tex]c{m^2} = {10^{ - 4}}{m^2}[/tex]!
Da får jeg sove i natt hvertfall. BAZINGA!
Jeg tenkte at [tex]c{m^2}[/tex] måtte ganges med [tex]{10^{ - 4}}[/tex] for å bli til [tex]{m^2}[/tex], men [tex]c{m^2} = {10^{ - 4}}{m^2}[/tex]!
Da får jeg sove i natt hvertfall. BAZINGA!