Samfunnsøkonomi - Krisehjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kinder3gg
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/02-2015 23:01

Hei!

Jeg har akkurat startet på samfunnsøkonomi via NKS, har holdt på i 2 uker nå men jeg sliter så utrolig med å forstå.. så og si alt. Jeg har sett forelesninger, lest kapitlene om og om igjen, men kan vel ærlig talt si at mine matematiskeevner ikke er tilstedet, og husker svært lite av vgs som nå er 7-8 år siden.. Bøkene er svært dårlig forklart, det er fasiter, men det står ingenting om HVORDAN de kommer frem til svarene, så jeg står bom fast.
Er det noen herlige sjeler der ute som kan hjelpe meg med diverse oppgaver, så jeg kanskje forstår de? Det hadde vært helt supert. Har selvfølgelig forklart problemene til min veileider, men han er utrolig dårlig på å forklare, og unngår å svare på flere ting, så jeg trenger hjelp fra noen andre!

Føler det er svært viktig at jeg henger med fra kapittel 1 for å forstå tingene videre. Har allerede noen oppgaver jeg ikke finner løsningen på, noe forstår jeg, mens andre ting er uforståelig. Har du tid til å hjelpe meg litt fremover på e-post så hadde jeg vært evig takknemlig! Kan evt. bli enige om betaling, da dette ville vært til stor hjelp.

Ps. Det handler foreløpig om fullkoment marked, monopol, grensekostnader, inntekt, optimal produksjon, konsumentoverskudd etcetc...

Mvh
Frustrert som har eksamen i mai..
- Helene
helene721@gmail.com
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Kanskje du kan jobbe deg gjennom noe pensum fra videregående for å komme "up to speed" igjen? Det kan høres ut som S1/S2 kan være lurt å se på.
Du finner mye på nett, både teori og diverse videoer. Ellers kan du sikker låne ei lærebok fra en skole eller et bibliotek å se gjennom.
anyen

Matematikkbakgrunnen for de temaene du her har nevnt, skal være derivasjon og litt om funksjoner, f.eks. finne toppunktet til en funksjon og skjæringspunktet mellom to funksjoner.
Hvilken som helst matematikkbok fra 2./3. året på vgs og oppover bør kunne brukes.
Dette skal holde for store deler av mikroøkonomi på dittt nivå.
Hvis du ogå tar noe makroøkonomi, vil du også trenge å kunne regne med potenser og logaritmer.

I en bok fra f.eks. S1/S2 vil det også være temaer du ikke trenger i dette kurset...

I tillegg til matematikken pleier de å legge veldig stor vekt på at du bruker riktige begreper og "fagspråk" på en riktig måte på en eksamen samt forklarende tekst sammen med utregning. Man kan forsåvidt se på faget som to "halvparter" satt sammen, den ene er matematikken og den andre er begreper/terminologi.

Grunnen til at det ikke står fremgangsmåter i bøkene er at man vanligvis har et "matematikk for økonomer" eller et eget matematikkfag (eventuelt to) når man studerer samfunnsøkonomi. Deretter bruker man denne matematikken i mikro- og makroøkonomi.
Svar