Hvordan skal jeg regne disse oppgaven?
1.) lg(x+4)-lg(3x+1)=0
2).Vis at 8^x/5^x=1.6^x
3.)5*3^x=15*2^x
logaritme
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
på den 1. oppgaven har jeg prøvde og fjernet lg og la x og 3x sto på venstre siden og vanlige tallene på høyre siden og regne det ut men fikk feil svaret.
oppgaven 2 delte jeg de taller som står på venstre siden først, etter det så vet jeg ikke hva jeg skulle gjøre.
oppgaven 3 tok jeg 5*3^x = 15^x= 30^x, etter det så flyttet jeg 30^x til venstre og fikk desverre feil svaret.
oppgaven 2 delte jeg de taller som står på venstre siden først, etter det så vet jeg ikke hva jeg skulle gjøre.
oppgaven 3 tok jeg 5*3^x = 15^x= 30^x, etter det så flyttet jeg 30^x til venstre og fikk desverre feil svaret.
Har du lært å løse logaritme- og eksponentiallikning tidligere?
Du må kanskje repetere potensreglene. Oppgave 2 kan løses med denne regelen: $(\frac {a}{b})^x = \frac {a^x}{b^x}$
I oppgave 3 blir det feil å gjøre om $5 \cdot 3^x$ til $(5 \cdot 3)^x$
Denne oppgaven må løses som en eksponentiallikning, dvs. du må "ta" logaritmen på begge sider, og så bearbeide uttrykket med logaritmesetningene og vanslig algebra til du ender opp med $x = $.
Du må kanskje repetere potensreglene. Oppgave 2 kan løses med denne regelen: $(\frac {a}{b})^x = \frac {a^x}{b^x}$
I oppgave 3 blir det feil å gjøre om $5 \cdot 3^x$ til $(5 \cdot 3)^x$
Denne oppgaven må løses som en eksponentiallikning, dvs. du må "ta" logaritmen på begge sider, og så bearbeide uttrykket med logaritmesetningene og vanslig algebra til du ender opp med $x = $.