Markovkjeder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Jeg lurer på en oppgave her, finner ingen ekspempler i boka og skjønner ikke helt definisjonen.

1.
"Show that the transition matrix is regular, and find its steady-vector."

Code: Select all

0 ½ ½ 
½ ½ 0
½ 0 ½ 
A transition matrix is regular if some integer power of it has all positive entries, det er definisjonen, men hva betyr "integer power"?
Cauchy
Guru
Guru

Det betyr heltallig eksponent, dvs matrisen opphøyd i et heltall. Dvs finn ut om det finnes en n-stegs overgangsmatrise hvor alle elementene i matrisa er positive.
Guest

Hm, det tror jeg ikke at jeg helt skjønner hvordan jeg skal få til.
Guest

Hei, kunne jeg fått litt hjelp på denne? Hjalp ikke å sove på det. :oops:
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Regner du ut T[sup]2[/sup] der T er overgangsmatrisa, får du

1/2 .. 1/4 .. 1/4
1/4 .. 1/2 .. 1/4
1/4 .. 1/4 .. 1/2

til svar. Alle elementene i T[sup]2[/sup] er positive, hvilket innebærer at T er en regulær matrise.
Cauchy
Guru
Guru

For at det skal eksistere en steady-state-vektor må markov-kjeden være ergodisk og irredusibel, dette må du fastslå først. Så gjenstår å løse egenverdiproblemet

P[sup]T[/sup]v=v
og
[sigma][/sigma]v[sub]i[/sub]=1

Hvor v er en vektor hvor elementene,v[sub]i[/sub], i=1..3, er steady-state sannsynlighetene til hver tilstand, hhv 1,2,3. P er overgangsmatrisen du har oppgitt i oppgaven.
Guest

OK, takk skal dere ha.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Et sentralt teorem innen teorien for Markov-kjeder lyder:

Likevektstilstandsvektoren q til en regulær overgangsmatrise P er den unike sannsynlighetsvektoren som tilfredsstiller likningen Pq = q.

Følgelig holder det å vise at overgangsmatrisa P er regulær for å fastslå at likevektstilstandsvektoren q eksisterer.
Cauchy
Guru
Guru

Det stemmer det, men skal du finne steady-state løsningen må man jo løse ligningen...
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Det du sier er selvsagt korrekt. Men grunnen til at jeg henviste til dette teoremet, var følgende setning i signaturens "Cauchy" nest siste innlegg:
For at det skal eksistere en steady-state-vektor må markov-kjeden være ergodisk og irredusibel, dette må du fastslå først.
Poenget mitt er at vi vet at "steady-state"-vektoren eksisterer dersom overgangsmatrisa er regulær. Dermed er det ikke nødvendig å bevise at nevnte vektor er ergodisk og irredusibel.
Cauchy
Guru
Guru

Da er jo alt bra da, vi er enige som bare det :D

Til slutt bare en kommentar om en upresishet: Er ikke vektoren som ergodisk, irredusibel, men markovkjeden.
Post Reply