Medianer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Vinkelbein
Cayley
Cayley

Diagonalen i parallellogrammet skjærer hverandre i punktet S.
A) Bruk kongruente trekanter til å vise at S er midtpunktet på både AC og BD
I parallellogramme kan vi dele firkanten opp i 2 Kongruente ved hjelp av en diagonal AC Trekanter ADC og ABC
Disse er kongruente da de har parvis like store vinkler og like lengder. så setter vi opp en diagonal BD
Dermed blir S midtpunktet på AC OG CD?

Er dette en bra nok forklaring?

B)La E være midtpunktet på AB og la F være midtpunktet på CD. Trekk linjene AF og CE. Vis at AF og CE deler diagonalen BD i tre like store deler?

Da trakk jeg en rett strek fra midten av AB og DC noe som ikke ga 3 like lengder på diagonalen BD. noen som vet hvorfor? ;)
Last edited by Vinkelbein on 10/03-2015 15:18, edited 1 time in total.
Vinkelbein
Cayley
Cayley

ok jeg hadde trekt feil, fikk de like nå. Men kan noen forklare meg hvorfor dette blir tre like forhold på DB. :)

Hørte noe rykter om at jeg ikke vil komme opp i trigonometri i R1. så med andre ord så kan jeg se bort fra oppgaver meg cos, sin og tan i seg ?
Lektorn
Riemann
Riemann

Oppgave a) blir litt for enkel. Det er helt rett at de to trekantene er kongruente men du forklarer ikke hvorfor BD deler AC i to like store deler.
Prøv heller å se på trekantene ABS og DCS (eventuelt DAS og BCS). Du må først vise at trekantene er kongruente og så bruke det til å vise at AS=CS og at DS=BS.

Oppgave b) skjønner jeg ikke... Tror du har rotet med noen av bokstavene der du definerer punktene E og F.
Vinkelbein
Cayley
Cayley

Oops, der har du rett. da har jeg rettskrevet den :)
Post Reply