Ligninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
ettena3
Fibonacci
Fibonacci

Hvordan løser man denne :

2x - 2 = x-8
6
madfro

Flytt x'ene over på en side, og reste på den andre.
Da ser du fort hva svaret blir :)
Ivan

madfro wrote:Flytt x'ene over på en side, og reste på den andre.
Da ser du fort hva svaret blir :)

Hei!
hvis man ikke kan løse likninger fra før, tviler jeg på at man forstår forklaringen din :)

slik vill jeg gjort det:

2x - 2 = x-8
  • /Hmmmm, dette ser jo litt vanskelig ut. Men det som står til høyre for likhetstegnet(x-8) og
    det som står til venstre for likhetstegnet (2x - 2) skal jo ha samme verdi.
    Det er jo det likhetstegnet betyr.
    Da kan jeg kanskje ta bort en x fra hver side og fortsatt ha det samme på hver side?
1x - 2 = -8
  • /ser du at jeg har tatt bort én x fra hver side av likhetstegnet? Da må det jo fortsatt være likt?
    Iallefall tenker jeg nå at jeg vil legge til 2 på begge sider av likhetstegnet.
    Hvorfor? Fordi jeg tror at når jeg legger til noe på hver side av likhetstegnet,
    vil regnestykket fortsatt være i balanse!
1x = -6 Her har jeg funnet ut svaret! x må være -6.

Dette er superlett, men som alt annet er det litt vanskelig før du har lært det ordentlig. Dette er kanskje det aller viktigste du lærer i matematiken, så bruk litt tid på det så du kan det til fingerspissene. Du kommer nemlig til å løse slike likninger både i 8ende, 9ende, 10ende, vg1, vg2, vg3 og på universitetet.

Spør hvis forklaringen var for lang og kronglete!

Ivan
Post Reply