Regresjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Rafaelhope

Er det noen som kan forklare meg hvorfor regresjon er et av hovedtemaene i videregående matematikk 2P? Jeg kan ikke forstå at elever på videregående har noen glede av å lære regresjon på det nivået som pensum legger opp til. Jeg kan ikke engang forstå at dette pensumet har noe med matematikk å gjøre. Jeg er redd for at matematikkfaget er i ferd med å bli redusert til en opplæring i enkel bruk av digitale verktøy
Aleks855
Rasch
Rasch

Hva du har glede av, er ikke det pensumet legges opp etter. Det legges opp etter hva du har bruk for.

Regresjon er en veldig nyttig teknikk som brukes for å finne et mønster for endringen som skjer etter mange - og vi snakker alt fra tusenvis til millioner og milliarder - førsøk.

Regresjon lar oss se effekten av gjentatte prøver.

Dette brukes i stort sett alle felter av vitenskapen.
Image
Rafaelhope

Jeg er hjertens ening med deg. Regresjon er viktig for forskning innenfor flere fagfelt. Jeg er også trygg på at f.eks. innenfor medisin har de utmerkete kurs i regresjon for de som skal forske innenfor fagfeltet. Mitt problem er at mine elever går i andre klasse på videregående! De gjennomfører ikke store forskningsprosjekter. Hvilken nytte har disse elevene av at halve pensum i matematikk er hvordan GeoGebra løser regresjon. Dette er ikke matematikkundervisning, men enkel opplæring i et digitalt verktøy. Ikke et vondt ord om GeoGebra, det er til sitt bruk et fantastisk verktøy.
Post Reply