Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei!
Dette er vel kanskje ikke helt rett forum for fysikkoppgaver, men prøver likevel
"En ball med masse 0,11 kg blir sluppet fra en høyde 2,60 m over gulvet og faller fritt. Hvor stor potensiell og kinetisk energi har ballen når den er kommet halvveis til gulvet?"
Har funnet den potensielle energien som er 1,40 J, og den kinetiske energien er akkurat like stor. Men jeg skjønner ikke hvorfor! Å bruke formelen 1/2*mv^2 får jeg ikke til siden jeg ikke vet farten. Hvilken formel er det som brukes for å regne ut dette?
Hilsen Ingrid
Jeg antar du skal se bort fra luftmotstand i denne oppgaven.
Da bruker du bevaringsloven for energi. Før ballen slippes har den potensiell energi og ingen kinetisk energi.
Når ballen er halvvegs er den totalt energien den samme, men nå har du litt mindre potensiell energi fordi ballen har fått kinetisk energi.
Når høydene er gitt klarer du fint å regne ut den potensielle energien (la gulvet være nullpunkt for potensiell energi).
Takk for svar!
Har ikke fått helt taket på bevaringsloven enda, det er litt diffust.
Fasiten sier at både den kinetiske og potensielle energien er 1,4 J. Det forstår jeg ikke helt.
Hvis summen av energi skal være lik hele veien, og jeg bare har potensiell energi på toppen, så må vel det bety at den potensielle energien er 0 på halvveien? Siden den kinetiske kan "få" alt sammen?
Eller tenker jeg feil?
Da tenker du litt feil. Nullpunktet for potensiell energi kan du sette hvor du vil, men det er veldig smart å velge gulvet.
Totalenergien til enhver tid er summen av kinetisk- og potensiell energi. På toppen er all energien potensiell (siden farten er 0), mens halvveis ned er den potensielle energien halvert (fordi høyden er halvert). Den halvdelen som har forsvunnet har da blitt gjort om til kinetisk energi.