Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Her ser dere løsningsforslaget. F.eks oppgave 4.32b, hvordan vet man at sentralvinkelen peker den veien? Altså, om jeg ikke hadde hatt gradskive eller noe som jeg kunne målt, så ville jeg nok tenkt det. Men er det egentlig noen regler for dette?
Vinkel BSD er jo 270, men kunne den ikke like gjerne vært 90? Eller hvordan hadde man skrevet den da?
Uten å ha sett selve oppgaven ser det unektelig ut som om periferivinkelen er helt klart definert her, eller?
I så fall må du velge den sentralvinkelen som spenner over samme bue for at det skal føre deg frem til et svar. Da må du velge buen fra B til D som går via punktene C og A.
Lektorn wrote:Uten å ha sett selve oppgaven ser det unektelig ut som om periferivinkelen er helt klart definert her, eller?
I så fall må du velge den sentralvinkelen som spenner over samme bue for at det skal føre deg frem til et svar. Da må du velge buen fra B til D som går via punktene C og A.
Skjønner at sentralvinkelen må gå fra B til D (for da spenner den jo over samme bue som periferivinkel BPD), skjønner derimot ikke hvofor den må gå via C og A når den heter BSD. Kan den ikke bare gå fra B, til S, til D?