sannsynlighetsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ifafxx

Her er oppgaven, trenger hjelp, setter pris på folk som kommer med hjelp.

Image

Det er oppgave 435 (øverst på siden), jeg vet at 4 % har både feil med bremser og lys, mens 12 har har bremser feil, 18 har feil med lys og 74 % har ingen ting

a) lys i orden = 8 %
b) bremser i orden = 88 %
c) [tex]P(B\cap L)=4 %[/tex]
men hva med d? de som har lys i orden men ikke bremser er ikke det 14-4 = 10 % ? eller ?
svaret er 8 %
Lektorn
Riemann
Riemann

Oppgave a) skal være 82% men det er kanskje trykkfeil?
Lys OK men ikke bremser er 8%

Hvordan løser du oppgaven? Tegner du kryssdiagram er det lett å lese tallere rett ut.
ifafxx

Lektorn wrote:Oppgave a) skal være 82% men det er kanskje trykkfeil?
Lys OK men ikke bremser er 8%

Hvordan løser du oppgaven? Tegner du kryssdiagram er det lett å lese tallere rett ut.

Jeg lager venndiagram, og ja de var en trykkfeil,
men jeg forstår ikke hvordan de kan få 8 %

når 8 % har bare feil med bremser 4 % med både bremser og lys og 14 % med bare lys

74 % har ingen ting feil
Lektorn
Riemann
Riemann

Beklager, jeg skjønner ikke hva du mener.
Du sier jo selv at 8% har bare feil med bremser, og det er jo nettopp dette tallet oppgaven spør etter.
ifafxx

Lektorn wrote:Beklager, jeg skjønner ikke hva du mener.
Du sier jo selv at 8% har bare feil med bremser, og det er jo nettopp dette tallet oppgaven spør etter.
Da har jeg misforstått litt, betyr det at de som har feil med bremser men ikke med lys
er bare 8% ? ergo: 100- alle som ikke har feil med bremser = svaret på oppgaven = 1= 8 %
Post Reply