Hjelp til funksjonsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
phit

Bilde


Jeg er ikke sikker på hvordan dette blir; skal ikke grafen ha et toppunkt ettersom den deriverte synker og man kan ikke se om den vil stige igjen. Se bildet ovenfor (oppgaven) setter pris på svar.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Tips: Tegn fortegnsskjema for den deriverte.
phit

Vil ikke den deriverte bare synke? altså negative verdier i fortengsskjema?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Du skal ikke tegne fortegnsskjema for den dobbeltderiverte (som beskriver stigningen til den deriverte).
Fortegnskjema for den deriverte forteller når f' er negativ, null og positiv. Det leser du rett ut av grafen til f'.
phit

Lektorn skrev:Du skal ikke tegne fortegnsskjema for den dobbeltderiverte (som beskriver stigningen til den deriverte).
Fortegnskjema for den deriverte forteller når f' er negativ, null og positiv. Det leser du rett ut av grafen til f'.


Hmm, nå forstod jeg lite. Fortegnsskjema for funksjonen forteller hvor den har negative og positve verdier, mens forregnsskjema for den deriverte forteller hvor grafen stiger og synker, så vil ikke man ut i fra bildet se at den opprinnelige funkjonen synker bare, siden stigningen er negativ, den har postive verdier helt til x=1 som er nullpunktet og dermed har den negativ verdier?
kan du vennligst forklare?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Grafen du har fått tegnet i oppgaven tilhører den deriverte til funksjonen (ikke funksjonen selv).
phit

Det er jeg helt bevvist på. Men hvordan blir grafen; min tegning er at grafen synker ned til x=1 som er et nullpunkt for f(x), har ikke (f(x) et toppunkt så den stiger fra 2 kvadrant og går opp til toppunktet og deretter synker den ned til x=1 og så videre?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Fortegnet for de deriverte:
Positiv når x < 1,5
Null når x = 1,5
Negativ når x > 1,5

Det betyr at grafen til f:
Vokser når x < 1,5
Er flat når x = 1,5
Synker når x > 1,5

Som igjen betyr at grafen til f har et toppunkt for x = 1,5
phit

Jeg takker. Synes det dog er rart fordi hvordan kan en graf stige når x er mindre enn 1.5, og samtidig på bildet ser man at den deriverte (som beskriver stigningen til en graf), er negativ?

Kunne du illustrait dette i geogebra? Hadde vært konge!
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Den deriverte er positiv helt frem til x = 1,5.

La meg lese av noen verdier til den deriverte rett ut fra bildet i oppgaven:
x = 0, f' = +3
x = 1, f' = +1
x = 2, f' = -1
phit

Lektorn skrev:Den deriverte er positiv helt frem til x = 1,5.

La meg lese av noen verdier til den deriverte rett ut fra bildet i oppgaven:
x = 0, f' = +3
x = 1, f' = +1
x = 2, f' = -1

Hmm jeg ser, men jeg har et spørsmål litt utenfor tema i tråden, men innen emnet funksjoner,

er det mulig å finne en likningen til en funksjon (selve funksjonen eks [tex]f(x)=x^{3}-3x+26[/tex]
Hvis man har bare fått oppgitt likningen til tagenten og noen nullpunkter. Kan man ut i fra dette finne den deriverte og så finne funksjonen?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er en slik oppgave i eksempeloppgaver eksamen 2015 i S1:

Funksjonen f(x) = a x^3 - bx -2
f'(1) = 2
f'(2) = 0

Bestem a og b.
Svar