MAT3400 uten å ha tatt MAT2400 UiO

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
registrert_bruker
Fibonacci
Fibonacci

Fagene på Universitet i Oslo:
- MAT3400 - Lineær analyse med anvendelser | http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT3400/
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i funksjonalanalyse og målteori med vekt på anvendelser. Blant temaene som dekkes er: Banach- og Hilbertrom; spektralteori for kompakte operatorer med anvendelser på Sturm-Liouville-teori og Fredholm-teori; grunnleggende mål- og integrasjonsteori; Lp-rom inkludert kompletthet og Jensens, Hölders og Minkowskis ulikheter, Fourier-analyse.

Hva lærer du?
Emnet gir en innføring i de delene av funksjonalanalyse og målteori som er mest brukt i anvendelser, og skal gi grunnlag for videre arbeid innenfor partielle differensialligninger, stokastisk analyse og operatoralgebraer. Studentene skal bli vant til å arbeide med uendeligdimensjonale rom både som en videreføring av og som en kontrast til teorien for endeligdimensjonale rom.
- MAT2400 - Reell analyse | https://uio.no/studier/emner/matnat/mat ... index.html
Kort om emnet
Reell tall og Euklidske rom, topologi i metriske rom, kontinuerlige funksjoner, følger og rekker av funksjoner, uniform konvergens, deriverbare avbildninger, det inverse og implisitte funksjonsteorem, Riemann-integrasjon, Fubinis teorem og skifte av variable.

Hva lærer du?
Målet med emnet er å gi studentene en innføring i grunnlaget for matematisk analyse, både for videre studier i matematikk og for anvendelser.
Spørr her fordi en gang jeg spurte studiekonsulentene om noe ganske trivilet så var de ikke sikre... så jeg stoler ikke på dem helt. Kan jo spørre dem senere også komme tilbake her og poste hva de mente :) Jeg er sikre på at de mener jeg bør ta MAT2400 uansett...

Men! Dere med kunnskaper innen dette... hvor vanskelig er det?
Jeg tenkte å bruke hele sommerferien min på MAT2400, og lese pensumet til MAT2400: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... albook.pdf
Hvilke kapitler vil dere si er ekstra viktig fra MAT2400? Alle er vel viktige...
Jeg er ikke spesielt oppgående, er helt normal - håper jeg -, så føler jeg kanskje skyter av meg hele den lille selvtilliten jeg har hvis jeg var så dum å prøvde det.
Anta jeg ikke brydde meg om at dere sa det kan jeg bare glemme... hva kapitler ser det ut til at MAT3400 krever at jeg har 100 % kontroll på fra pensumet http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... albook.pdf ?

Takk for råd.
MatteDermatte

Er ikke fra UiO, men har hørt professorer i analyse på et annet universitet si at funksjonalanalyse er et vanskelig fag, selv etter man har hatt reell analyse. Professoren som skal forelese faget bør kunne gi deg et bedre svar enn vi på forumet kan gi deg, ellers bør du i hvert fall ikke ta faget...

Det vil være svært vanskelig fordi du uansett vil mangle "analyse"-tankegangen fra det mer grunnleggende kurset, og den er vanskelig å lære seg selv på et par måneder. Pensummessig krever dog ikke målteori-delen strengt tatt reell analyse, siden det er relativt lite som bygger videre på innholdet i reell analyse kurset. Vil allikevel si at det ville vært vanskelig å ta målteori uten å kunne reell analyse-pensumet fra før..For funksjonalanalysebiten bør du kunne reell analyse på "ekspertnivå"...
Mewasul

Jeg har tatt begge deler, og for å advare deg litt: MAT3400/MAT4400 er ikke lett, og du bør definitivt ha tatt reell analyse først. Personlig er dette det eneste kurset jeg virkelig har slitt med tror jeg - og kjenner mange andre som også ellers er flinke i matte, men som blir slått litt her. Det er ganske tungt teoretisk, krever mye bevis, og MAT2400 er på mange måter et bedre fag å ta for å lære seg dette. Når det er sagt; det kan jo også hende at du har bakgrunn fra andre fag eller er spesielt flink til å ta matte fort og lett (kjenner én på kullet mitt som stort sett skjønner alt bare han tenker litt på det ..).

Videre vil jeg nok anbefale deg MAT2400 generelt om du vil studere matte; det er et veldig generelt kurs der du får innføring i ting du bruker videre i veldig veldig mange andre mattekurs (bevisteknikker, ulike typer konvergens, metrikker, norm, ..). Og om du mangler fag til høsten, uten at jeg kjenner til ditt nivå: Hva med innføring i kompleks analyse, geometri, lineær algebra (om du ikke har hatt det)/numerisk lineær algebra (om du hadde hatt mat1120), ..?
Post Reply