Noen som kan godt Poissonfordeling og vil hjelpe meg? :?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Mady
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Jeg har en oppgave som jeg ikke klarer, vær så snill og hjelp meg... :(

Antall trafikkulykker, X, i løpet av t måneder på en særlig ulykkesutsatt vegstrekning er Poissonfordelt med parameter λt der λ = 2.5.
a) Sett opp formelen for punktsannsynlighetene til X når vi velger t = 1 måned. Finn sannsynligheter for 0 ulykker, 3 ulykker og 10 ulykker i løpet av en måned.
Jeg brukte formelen og fikk P(x=o)= 0,082 -for o ulykker, P(x=3)=0,2138 -for 3 ulykker, og med samme formel, P(x=10)=0,0002.

Men her kommer b og jeg er stuck :( --
b) Hva er forventet antall ulykker på den ulykkesutsatte vegstrekningen på 2 måneder? Hva er sannsynligheten for at det på strekningen er 2 eller færre ulykker i løpet av 2 måneder?
Finn dessuten sannsynligheten (tilnærmet) for at det er flere enn 25 ulykker på strekningen på ett år.

Kan noen vær så snill hjelpe meg? :oops: :?
zell
Guru
Guru

[tex]E(X) = \lambda t[/tex]

Så for to måneder forventer du dobbelt så mange ulykker som for 1 måned. Regn ut sannsynligheten på samme måte som i a), men med parameter 5 istedet for 2.5.
Post Reply