R1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rrrrr

hva er verst? overgangen fra uskolematte til 1T eller fra 1T til R1?
Lektorn
Riemann
Riemann

Jeg tror overgangen til 1T er størst.
På VG-skole er det klare krav om å vise utregning og at føringen holder et visst nivå. Dette ser ut til å være et sjokk for mange elever.
I tillegg er det relativtivt stort pensum på 1T så tempoet blir høyere enn før.
rrrrr

Lektorn wrote:Jeg tror overgangen til 1T er størst.
På VG-skole er det klare krav om å vise utregning og at føringen holder et visst nivå. Dette ser ut til å være et sjokk for mange elever.
Takk for svar! Kunne du sagt noe om det viktigste i 1T som man kommer til å ha videre i R1? Og hva kommer man ikke til å ha så mye av i R1 som i 1T?
Aleks855
Rasch
Rasch

rrrrr wrote:
Lektorn wrote:Jeg tror overgangen til 1T er størst.
Takk for svar! Kunne du sagt noe om det viktigste i 1T som man kommer til å ha videre i R1? Og hva kommer man ikke til å ha så mye av i R1 som i 1T?
Hei,

Jeg har undervist både 1T og R1, og laget videoer om alle emner i begge kursene som du kan se her:

1T: http://udl.no/1t-matematikk
R1: http://udl.no/r1-matematikk

Når du går fra 1T til R1, så vil du merke at det blir en del repetisjon, men med litt mer fordypning. Emner fra 1T som er viktige å ha med seg, er rett og slett alle. Om det er et kapittel jeg vil kalle minst viktig, så er det nok geometri- og trigonometri-delen. Ikke fordi den ikke er viktig, men fordi de andre emnene er mer tilstede i høyere utdanning.

Men alle de andre kapitlene MÅ du kunne for å komme deg gjennom R1. Dette er fordi de tingene som undervises i 1T er ting man må kunne for å få til oppgavene i R1, og det antas at du kan det.
Image
Post Reply