Hjelp S1 og CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Dr0
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/05-2015 15:07

Hei.
Er det noen som kan hjelpe meg med løsning til oppgave 1b i del 2 under REA3026 Matematikk S1 Eksempel på eksamen våren 2015 etter ny ordning?

Her får jeg ikke ikke noe løsning med CAS i Geogebra
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Før jeg begynner vil jeg anbefale deg å ta en titt på denne siden her, da den inneholder utrolig mye nyttig informasjon til sånne oppgaver (ps: jeg misliker dem).http://sinus.cappelendamm.no/binfil/dow ... ?did=76459
Den største feilen jeg ser når folk bruker cas er å ikke bruke { } krøllparenteser, for å markere liknigene / stykket osv.
Bruk kommandoen Løs flere likninger med variabler og sett krøllparenteser rundt hele stykket og rundt variablene slik som det her
{[tex]a, b, c[/tex] } . og trykk deretter på = kommandoen

Jeg forstår dog ikke hvorfor b- svaret på inntastingsfeltet har en annen verdi i andre svar i krøllparentesene






Bilde
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Toutoo

Hvorfor får vedkommende mange svar på inntastningsfeltet? :D
Toutoo

Toutoo skrev:Hvorfor får vedkommende mange svar på inntastningsfeltet? :D
Hihi, nei, jeg tullet bare :D - forsto det
Dr0
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/05-2015 15:07

Hei og tusen takk for hjelpen. Har prøvd noen varianter i CAS som ikke fungerte tidligere, men denne gjorde det :)
martinsen

Er det riktig at jeg får seks ulike svar for a, b og c? Er det fordi det ikke er definert noen verdi for a, b eller c? Hvis dere skjønner hva jeg mener :)
Jeg får i alle fall seks ulike svar med tallene 4, 5 og 10 vha CAS i Geogebra.
Jeorg

martinsen skrev:Er det riktig at jeg får seks ulike svar for a, b og c? Er det fordi det ikke er definert noen verdi for a, b eller c? Hvis dere skjønner hva jeg mener :)
Jeg får i alle fall seks ulike svar med tallene 4, 5 og 10 vha CAS i Geogebra.
Lagde en tråd om dette akkurat, så ikke at det var flere som slet med den samme oppgaven... Jeg får ihvertfall også flere ulike svar. Men det kan da umulig være riktig - eller?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jo, du vil få flere svar. Det er ingen av likningene som sier hvilke av sidene som har de lengdene. høyden er vel den enkleste, mens bredden og lengden er noe vanskeligere å skille.
Svar