Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

gejreteh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/05-2015 23:28

I en boks er det fem svarte, tre gule og to hvite kuler. Anta at vi trekker fire ganger uten tilbakelegging. La X være antall gule kuler etter fire uttrekk.
b) Hva er P(X = 0), det vil si sannsynligheten for at vi ikke får noen gule kuler?

Binomisk forsøk? Men, i formelen skal vi sette inn antall suksesser - som jo er null. Antall forsøk er 4. Det blir 4C0. Deretter må jeg finne den konstante sannsynligheten for 0 gule. Det blir 0/3 - som jo er null. Og dette skal opphøyes i null? Det gir jo ingen mening... Videre i formelen skal vi putte inn sannsynligheten for at dette ikke skjer? 1- 0/3? Dette går jo ikke!?

Håper noen gidder å hjelpe meg med dette..
gejreteh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/05-2015 23:28

Nei, fader. Dette blir hypergeometrisk siden det er uten tilbakelegging?
gejreteh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/05-2015 23:28

Jeg fant det ut :wink:
gejreteh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/05-2015 23:28

Alexander skal ta en matematikkprøve. Det er en såkalt “Multiple choice”-prøve, på norsk kalt “flervalgsprøve”. På hvert spørsmål skal han velge et av fire alternativer som svar. Til sammen er det 8 spørsmål. Alexander har ikke lest til prøven, og gjetter hva som er riktig.

b) Hva er sannsynligheten for at han får tre riktige svar på de fire første spørsmålene?

Nå maser jeg fælt her. Men forstår ikke helt denne. I fasiten står det (1/4)^3 * 3/4 *4 - er dette et binomisk oppsett? Og hvorfor er det satt opp slik? 3/4 er jo antall forsøk delt på antall suksesser, sant? Og 1/4 vil da si ssh for at dette IKKE inntreffer?

Håper noen snille sjeler kan hjelpe denne måsekråka.. :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nei, han skal svare på fire spørsmål, der tre skal være korrekt. Sannsynligheten for at det er korrekt, er 1/4, og sannsynligheten for feil er da 3/4. Du har da P(n) =nCr * p^(n) * (1-p)^(r-n)
gejreteh
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/05-2015 23:28

Tusen takk :D
Svar