6 i R1, stryk på eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
håløse meg

Hvis man har 6er i R1, og styrker på eksamen (dvs. at man har en ekstremt dårlig dag, får panikk/angst osv.)... mister man 6eren da?
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Det er vel opp til læreren din og vurdere, men du må ta opp eksamen som privatist. Noen lærere bryr seg ikke om du hva du får på eksamen, mens andre gjør det. Jeg tviler på at læreren din kommer til å vippe deg ned på grunn av en dårlig karakter på eksamen. Veldig mange lærere har en forståelse for at eksamen er litt vanskligere enn vanlige prøver, og tentamen
håpløse meg

Mattematika skrev:Det er vel opp til læreren din og vurdere, men du må ta opp eksamen som privatist. Noen lærere bryr seg ikke om du hva du får på eksamen, mens andre gjør det. Jeg tviler på at læreren din kommer til å vippe deg ned på grunn av en dårlig karakter på eksamen. Veldig mange lærere har en forståelse for at eksamen er litt vanskligere enn vanlige prøver, og tentamen
Har bare hørt at det er en regel om at hvis man styrker på eksamen, da mister man standpunkten (?)

Altså, vet jo at sjansen for dette er minimal - men jeg tenker alltid katastrofe så ja. Gruer meg skikkelig :(
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

håpløse meg skrev:
Mattematika skrev:Det er vel opp til læreren din og vurdere, men du må ta opp eksamen som privatist. Noen lærere bryr seg ikke om du hva du får på eksamen, mens andre gjør det. Jeg tviler på at læreren din kommer til å vippe deg ned på grunn av en dårlig karakter på eksamen. Veldig mange lærere har en forståelse for at eksamen er litt vanskligere enn vanlige prøver, og tentamen
Har bare hørt at det er en regel om at hvis man styrker på eksamen, da mister man standpunkten (?)

Altså, vet jo at sjansen for dette er minimal - men jeg tenker alltid katastrofe så ja. Gruer meg skikkelig :(
Nei, tror ikke det er sånn at du mister standpunkt, hørte om en som strøk i 1P eksamen, og hun gikk videre på skolen.
Skogmus
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 21/05-2014 19:04

Fra forskriftene:

§ 3-34. Ny eksamen for elevar i vidaregåande opplæring

Ein elev som får karakteren 1 ved ordinær eksamen, har rett til ny eksamen i faget ved første etterfølgjande eksamen. Eleven beheld då standpunktkarakteren i faget.
Dersom eleven ikkje går opp til første etterfølgjande eksamen, må han eller ho ta faget som privatist, og standpunktvurderinga i faget fell bort.


Altså vil 6-eren bli stående og du vil få ny sjanse til å bestå eksamen. Stryker du på den neste eller ikke går opp, mister du elevstatus i faget og blir satt som privatist. Da blir 6-eren også borte.
Håpløse meg

Skogmus skrev:Fra forskriftene:

§ 3-34. Ny eksamen for elevar i vidaregåande opplæring

Ein elev som får karakteren 1 ved ordinær eksamen, har rett til ny eksamen i faget ved første etterfølgjande eksamen. Eleven beheld då standpunktkarakteren i faget.
Dersom eleven ikkje går opp til første etterfølgjande eksamen, må han eller ho ta faget som privatist, og standpunktvurderinga i faget fell bort.


Altså vil 6-eren bli stående og du vil få ny sjanse til å bestå eksamen. Stryker du på den neste eller ikke går opp, mister du elevstatus i faget og blir satt som privatist. Da blir 6-eren også borte.

Takk! På skolen min sa de at hvis man stryker på eksamen så mister man standpunkt???
Forresten, kan jeg klare 6er til tross for at jeg IKKE mestrer geometri/bevisføring? Eller klarer jo selvsagt det letteste som å konstruere omskrevet sirkel, sentral-og periferivinkler osv, men om det blir innviklet så stopper alt opp.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Eksamenskarakter får man vel ikke tilbake før rundt 15-20. juni, mens standpunkt må settes før muntlig?
Håpløse meg

Fysikkmann97 skrev:Eksamenskarakter får man vel ikke tilbake før rundt 15-20. juni, mens standpunkt må settes før muntlig?

Stemmer det, er vel fellessensur 19.juni, som innebærer at vi får eksamensresultatene tidligest den 19.
Standpunkt settes i begynnelsen av juni, men tenkte at det var automatikk i det. Dvs. at standpunkt faller bort om man stryker. Men forhåpentligvis er det ikke slik (ikke at jeg har planer om å stryke heller da høh)
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Skogmus skrev:Fra forskriftene:

§ 3-34. Ny eksamen for elevar i vidaregåande opplæring

Ein elev som får karakteren 1 ved ordinær eksamen, har rett til ny eksamen i faget ved første etterfølgjande eksamen. Eleven beheld då standpunktkarakteren i faget.
Dersom eleven ikkje går opp til første etterfølgjande eksamen, må han eller ho ta faget som privatist, og standpunktvurderinga i faget fell bort.


Altså vil 6-eren bli stående og du vil få ny sjanse til å bestå eksamen. Stryker du på den neste eller ikke går opp, mister du elevstatus i faget og blir satt som privatist. Da blir 6-eren også borte.
Dette stemmer 100 %. Det du kanskje har fått informasjon om på skolen, er muligens karakteren IV = Ikke vurdering.
Da vil standpunktkarakteren din altså bli satt til IV, som jo er verre en stryk, og ingen eksamenskarakter vil kunne redde en. Derfor mister man faktisk både standpunktkarakteren og evt. eksamenskarakteren i uttrukket fag.
Men ved 1 i standpunkt blir eksamenskarakteren stående.

Sånn sett har du en "cheat-mulighet" dersom du går på VG1 eller VG2 og har 6 i standpunkt i uttrukket fag.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Og nei, standpunktkarakteren skal ikke påvirkes av noen eksamenskarakter. Læreren vet dette selv, og skal handle ut ifra forskriftene.
Jeorg

Håpløse meg skrev:
Takk! På skolen min sa de at hvis man stryker på eksamen så mister man standpunkt???
Forresten, kan jeg klare 6er til tross for at jeg IKKE mestrer geometri/bevisføring? Eller klarer jo selvsagt det letteste som å konstruere omskrevet sirkel, sentral-og periferivinkler osv, men om det blir innviklet så stopper alt opp.
Det sa de på på skolen min også. Fælt så mye desimformasjon de sprer.
Svar