Riktig framgangsmåte?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Drezky
Hilbert
Hilbert
Posts: 1023
Joined: 06/12-2014 17:43

Hei, oppgaven er som følgende:
I skolegården står det tre trær. Trærne danner hjørnene i en trekant. Petter måler avstandene
mellom trærne til 14,0 m, 20,0 m og 24,0 m.
Bruk CAS til å bestemme arealet av trekanten som trærne danner. (fra eksamen)

Her er det vell bare å bruke cossinussetningen med for eksempel 20, slik som dette: [tex]20^{2}=14^{2}+24^{2}-2*14*24*cos(x)[/tex]
Og deretter finne Cos til vinkelen, og så videre bruke arelsetningen? Er dette riktig framgangsmåte?

Gratulerer forresten med dagen til alle ! :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Toutoo

Det høres riktig ut :)
Post Reply