Diskusjon av R1 eksamen V2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

r1.docx
(841.56 kiB) Lastet ned 548 ganger
Løsningforslag del 1.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

ThomasSkas skrev:Mitt inntrykk av dagens R1 eksamen er generelt mikset og uklart på hva jeg skal si.
Vektoroppgaven på del 1 kan virke ganske merkelig fordi den er en del uvandt i forhold til andre vektoroppgaver, og der har de bommet kraftig fordi flere elever som faktisk skjønner vektorer, kan falle her.

Når det gjelder del 2, vil jeg si at de har bommet kraftig på den første oppgaven. Det er den eneste oppgaven jeg ikke skjønte eller klarte i det hele tatt. Jeg fikk rett og slett sjokk, og dermed klarte jeg heller ikke oppgave b), med å finne likningen, noe som helt sikkert er KJEMPE LETT. Den oppgaven synes jeg kunne vært unngått. Uten tvil. Her falt jeg på noe jeg vet jeg kan veldig godt, finne likning, regne på slike ting osv.
Ellers klarte jeg alt annet, og resten av oppgavene vil jeg si var generelt greie.

Kode: Velg alt

Intersect[x, PerpendicularBisector[O, (6,0)]]
Circle[A, O]
Evt

Kode: Velg alt

Intersect[x , 6 - x]
Circle[A, O]
Vektoroppgaven burde vel ha gått fint? Definisjoner av parallele og vinkelrett burde sitte. Selv kan jeg ikke uttale meg for mye om oppgavene. Klarer ikke se om de er vanskelige eller enkle. Rart at det er så lite sannsynlighet, og savner noen mer kreative oppgaver. Men forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nei

Jeg er livredd.

Syntes del 1 gikk forhåndsvis greit, men skjønte ikke bæret av hele det nye opplegget med del 2, hvor vi måtte levere digitalt. Spurte sensor om jeg kunne skrive ned notater for hånd ved siden av Geogebra, og fikk et "nei" i svar!? Klokken 14 ble det ropt ut at "alle som hadde håndskrevne notater måtte levere de for seg selv nå"!? :| :( Har bare levert print sceen av GeoGebra, og INGEN utregning (bare litt forklaring i en tekstboks ved siden av grafene).. Er alt håp ute? Strøk i R1 i høst, og er SÅ redd for at de finner på å stryke meg igjen! :cry:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Når bruker forhåndssensuren å bli publisert?
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Nebuchadnezzar skrev:
ThomasSkas skrev:Mitt inntrykk av dagens R1 eksamen er generelt mikset og uklart på hva jeg skal si.
Vektoroppgaven på del 1 kan virke ganske merkelig fordi den er en del uvandt i forhold til andre vektoroppgaver, og der har de bommet kraftig fordi flere elever som faktisk skjønner vektorer, kan falle her.

Når det gjelder del 2, vil jeg si at de har bommet kraftig på den første oppgaven. Det er den eneste oppgaven jeg ikke skjønte eller klarte i det hele tatt. Jeg fikk rett og slett sjokk, og dermed klarte jeg heller ikke oppgave b), med å finne likningen, noe som helt sikkert er KJEMPE LETT. Den oppgaven synes jeg kunne vært unngått. Uten tvil. Her falt jeg på noe jeg vet jeg kan veldig godt, finne likning, regne på slike ting osv.
Ellers klarte jeg alt annet, og resten av oppgavene vil jeg si var generelt greie.

Kode: Velg alt

Intersect[x, PerpendicularBisector[O, (6,0)]]
Circle[A, O]
Evt

Kode: Velg alt

Intersect[x , 6 - x]
Circle[A, O]
Vektoroppgaven burde vel ha gått fint? Definisjoner av parallele og vinkelrett burde sitte. Selv kan jeg ikke uttale meg for mye om oppgavene. Klarer ikke se om de er vanskelige eller enkle. Rart at det er så lite sannsynlighet, og savner noen mer kreative oppgaver. Men forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.

Angående vektoroppgaven, så kunne da ha vært gitt som er standard på de andre settene, dvs. litt knyttet til geometri/koordinater og regn i vei.
5eb97

Den siste oppgaven på del 2 var noe helt nytt for min del og der hadde jeg rett og slett ikke peiling :cry: men sånn ellers så syntes jeg at eksamen i år var greiere enn i fjor, spesielt del 1. Del 2 i år hadde veldig mye fokus på funksjonsanalyse og du burde ha ha grei kunnskap på Geogebra for å kunne dette så det er nok det som har trekt meg ganske ned dessverre :(
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

hallapaadeg skrev:
Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?
De har fått kritikk på å ikke begynne med å inneføre IKT i skolen på lavere trinn først, eller kurse lærere godt nok før innføringen. Men det ordner seg nok til neste år, eller året etter det.
ThomasSkas skrev: Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.

Angående vektoroppgaven, så kunne da ha vært gitt som er standard på de andre settene, dvs. litt knyttet til geometri/koordinater og regn i vei.
Som sagt sett inn kommandoene i geogebra og se hva som skjer ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Nebuchadnezzar skrev:
hallapaadeg skrev:
Nebuchadnezzar skrev:forstår at UDIR ikke prøver seg på flere ablegøyer.
åå? Har de fått kritikk for å gjøre det?
De har fått kritikk på å ikke begynne med å inneføre IKT i skolen på lavere trinn først, eller kurse lærere godt nok før innføringen. Men det ordner seg nok til neste år, eller året etter det.
ThomasSkas skrev: Jeg tror jeg skjønte litt av kodene du limte inn? Det er sikkert den/en av de enkleste oppgavene, allikevel låste hjernen min seg helt og jeg fikk sjokk da jeg aldri har vært borti det å tegne de sirklene. Selv gjentok jeg informasjonen for meg selv hele tiden. Jeg prøvde å sette opp "radius-vektorer" osv. men kom aldri noe godt på vei.

Angående vektoroppgaven, så kunne da ha vært gitt som er standard på de andre settene, dvs. litt knyttet til geometri/koordinater og regn i vei.
Som sagt sett inn kommandoene i geogebra og se hva som skjer ;)
Fytty h******, jeg prøvde meg fram i Geogebra på den oppgaven og kom faktisk fram til (x-3)^2+(y-3)^2=17, noe (ikke 18 som jo er riktig)
Nå frister det med å slå hodet i veggen helt til jeg sovner. HERREGUD jeg leverte heller ikke utskrift av den, kunne kanskje gitt meg noe,
Sist redigert av ThomasSkas den 19/05-2015 20:01, redigert 1 gang totalt.
Gjest

5eb97 skrev:Den siste oppgaven på del 2 var noe helt nytt for min del og der hadde jeg rett og slett ikke peiling :cry: men sånn ellers så syntes jeg at eksamen i år var greiere enn i fjor, spesielt del 1. Del 2 i år hadde veldig mye fokus på funksjonsanalyse og du burde ha ha grei kunnskap på Geogebra for å kunne dette så det er nok det som har trekt meg ganske ned dessverre :(
Bruk generell formel for likning til tangent i a-oppgaven, kan lett løses for hånd.
i b-oppgaven må man sette den ene funksjonen lik den andre, og løse mhp x (i CAS i GeoGebra/TI-nSpire)
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Når bruker forhåndssensuren å bli publisert?
Frist for sensorer til å levere forhåndssensur til årets eksamen i matematikk R1 er i hvertfall tirsdag 26.mai kl 07:30
Vil tippe udir legger den ut i løpet ettermiddag/kveld samme dag, senest dagen etter.

Mvh
Faglærer i matematikk R1
guest

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Når bruker forhåndssensuren å bli publisert?
Frist for sensorer til å levere forhåndssensur til årets eksamen i matematikk R1 er i hvertfall tirsdag 26.mai kl 07:30
Vil tippe udir legger den ut i løpet ettermiddag/kveld samme dag, senest dagen etter.

Mvh
Faglærer i matematikk R1
hva er forhåndssensur?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

En publisering av vel 750-1000 besvarelser som viser hvor mange av hver karakter, og evt. viser enkelte oppgaver som var vanskelige som sensorene bør ta hensyn til. Vanskelighetsgrad og arbeidsmengde blir vel også omtalt i den.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

NULL sannsynlighet og kombinatorikk! Skandale!
Andrea Nøtnes

Hallo alle sammen. Jeg har 1T, og lurer veldig på om jeg skal ha R1 til neste semester. Dette tenker jeg på hver dag og får nesten ikke sove om nettene fordi jeg ikke vet hva jeg skal velge.
Svar