Matematikkeksamen S1, vår 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Vaktmester skrev:Bruk "Last opp vedlegg"-knappen under der du skriver inn kommentarer.
Ja, men må man scanne inn eksamensoppgaven?
HCpåse

Er det noen som kan vise meg hvordan de tenker på oppgave 4a del 2? :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kunne gjerne prøvd meg på den og et mulig løsningsforslag, forutsatt at jeg hadde tilgang på eksamenen. :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

HCpåse skrev:Er det noen som kan vise meg hvordan de tenker på oppgave 4a del 2? :)
Volum = grunnflate x høyde
Grunnflaten kan skrives som (6-2x)(6-4x) = 8x^2-36x+36
Volum = (8x^2-36x+36) multiplisert med høyden x = 8x^3-36x^2+36x
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Om jeg kom meg frem til å skrive formelen for de mindre pappeskene, og funnet x-verdiene til ekstremalpunktene, teller dette da som 1p?
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Ser ut som den siste oppgaven på del 1 på S1 var samme som siste oppgaven på del 1 på R1, UDIR har virkelig vært kreative i år!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jo, gitt. Heller logaritmer enn CAS.
theafri
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 19/05-2015 14:40

Noen som vet når oppgavene legges ut? I fjor da jeg hadde 1T eksamen, kom oppgaver + løsning ut samme kvelden.
hansslang
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 25/11-2014 13:05

Det så ut som en av "gjestene" i tråden her hadde tilgang på oppgaven, men jeg tror ikke man kan laste opp vedlegg på matematikk.net dersom man ikke er registrert bruker
Arete
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 17/02-2015 22:58

hansslang skrev:Det så ut som en av "gjestene" i tråden her hadde tilgang på oppgaven, men jeg tror ikke man kan laste opp vedlegg på matematikk.net dersom man ikke er registrert bruker

Litt dårlig kvalitet, tok bilder med mobiltelefonen men her har dere en kopi ihvertfall.
https://www.dropbox.com/s/0st2vnvmqtx0p ... 5.pdf?dl=0
olen1709
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 20/05-2015 11:04

Jeg satte S1-klassen min til å lage fasit til gårsdagens eksamen. Virker som de synes eksamen var passe vanskelig. Det de likte dårligst var "CAS-tvang" på oppgaver som er enklere å løse på andre måter. Helt siste oppgave falt også vanskelig ut. Klassens forslag til fasit er vedlagt:
Fasit S1-eksamen V2015.docx
Forslag til Fasit
(73.43 kiB) Lastet ned 538 ganger
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Hvorfor 30,02 grader, og ikke 30? (Oppgave 3b, del 2)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

2b: for å få overskudd må det produseres mellom 127 og 1194 enheter.

Er ikke dette feil? 127 produserte enheter gir også overskudd.
fuckmylife

Jeg gikk fra eksamensrommet og følte det gikk så noenlunde greit. Jeg klarte ingen av sannsynlighetsoppgavene. Jeg har heller ikke gjort oppgavene i CAS, så får ikke fult med poeng på de oppgavene.. Helt siden i går har det poppet opp i hodet mitt alle feilene jeg gjorde. Jeg forstår nesten ikke at jeg gjorde de feilene jeg gjorde. For eksempel at jeg endret stigningstall da jeg skulle finne en paralell linje. Jeg forstår virkelig ikke hva jeg holdt på med, jeg tror ikke jeg tenkte ordentlig.. Det verste er at det sikkert er mer enn jeg tror.... Jeg tror jeg kommer til å ende opp med 2, og 3 om jeg er har griseflaks... Jeg lurer på om noen vet hva poenggrensene for karakterene i år er? Jeg er virkelig ikke en 2'er kandidat, så det er så surt... Føler jeg mister all verdighet dersom jeg får 2. Livet går bokstavelig talt under:-/
fuckmylife2

Fysikkmann97 skrev:2b: for å få overskudd må det produseres mellom 127 og 1194 enheter.

Er ikke dette feil? 127 produserte enheter gir også overskudd.
Jeg fikk også dette svaret, men konkluderte med at det måtte bli 127. Nå ble jeg litt mer usikker?
Svar