Muntlig presentasjon i Derivasjon (1T)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Flinkgutt

Hei! Vi skal ha en avsluttende prøve om kapitlet derivasjon i 1T. Vi skal holde en kort presentasjon på 5 minutter, der vi kan presentere valgfritt om derivasjon. Jeg går selvfølgelig for 6'ern, så derfor lurer jeg på om noen har forslag om hvilke oppgaver jeg kan vise? Der jeg viser at jeg har stålkontroll på derivasjon. :) :)
Etter presentasjonen får jeg en 6'er oppgave at læreren, som jeg skal løse. Hva vil dere tro er aktuelle oppgaver da? :D :D
ThomasSkas
Galois
Galois

Flinkgutt wrote:Hei! Vi skal ha en avsluttende prøve om kapitlet derivasjon i 1T. Vi skal holde en kort presentasjon på 5 minutter, der vi kan presentere valgfritt om derivasjon. Jeg går selvfølgelig for 6'ern, så derfor lurer jeg på om noen har forslag om hvilke oppgaver jeg kan vise? Der jeg viser at jeg har stålkontroll på derivasjon. :) :)
Etter presentasjonen får jeg en 6'er oppgave at læreren, som jeg skal løse. Hva vil dere tro er aktuelle oppgaver da? :D :D
De som jobber som lærere og er på forumet, håper jeg kan gi deg et godt svr.
For å være ærlig er det litt vanskelig å se på seg derivasjonsoppgaver i 1T som er veldig krevende, annet enn hvis du går litt på R1 R2 nivå. Men der også er stoffet ganske greit. Da tror jeg at du må finne deg en litt krevende figuroppgave, sette opp funksjonsuttrykk på ulike måter og derivere? :)

Jeg vil også nevne at definisjonen av den deriverte kan være veldig bra å vise. ;)
euklid
Maskinmester
Maskinmester

ThomasSkas wrote:
Flinkgutt wrote:Hei! Vi skal ha en avsluttende prøve om kapitlet derivasjon i 1T. Vi skal holde en kort presentasjon på 5 minutter, der vi kan presentere valgfritt om derivasjon. Jeg går selvfølgelig for 6'ern, så derfor lurer jeg på om noen har forslag om hvilke oppgaver jeg kan vise? Der jeg viser at jeg har stålkontroll på derivasjon. :) :)
De som jobber som lærere og er på forumet, håper jeg kan gi deg et godt svr.
For å være ærlig er det litt vanskelig å se på seg derivasjonsoppgaver i 1T som er veldig krevende, annet enn hvis du går litt på R1 R2 nivå. Men der også er stoffet ganske greit. Da tror jeg at du må finne deg en litt krevende figuroppgave, sette opp funksjonsuttrykk på ulike måter og derivere? :)

Jeg vil også nevne at definisjonen av den deriverte kan være veldig bra å vise. ;)
Støtter ThomasSkas.
Ta en presentasjon der du forklarer definisjonen til den deriverte, evt. bruken av definisjonen til å f.eks. bevise at [tex][f(x)+g(x)]'=f'(x)+g'(x)[/tex].
Post Reply