GeoGebra i skolen...

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei! :)
Jeg mener ikke å blande meg inn i diskusjonen deres, men jeg trenger et tips fra dere.
Som noen av dere vet, har jeg matematikk R2 på VG3 i år.
Et stort problem på skolen vår er at det er veldig stor kontrast mellom de to R2 klassene våre på skolen.
Klassen min har ikke brukt et eneste digitalt program i undervisningen til å løse oppgaver. Det eneste læreren vår kan si til tider er at eventuelt kan dere løse denne oppgaven med TI-Interactive eller Geogebra. TI-Interactive er et program vi begynte å bruke i 1T i første klasse, og da fikk vi veldig god opplæring, men etter det har vi fått ulike lærere og dermed har kompetansen falt fordi vi ikke har brukt programmet. Læreren vår i år er til og med mellom/nestleder på skolen og har en høy utdanning innenfor blant annet IT.

Det jeg lurer på er hvordan vi skal prøve å få ham til å hjelpe oss med å lære f. eks Geogebra skikkelig? På heldagsprøven vår kom det noen "løs med CAS" oppgaver, som selvfølgelig de aller fleste slet med. Dere vet også at eksamen vil være lagt opp slik på del 2. Det er veldig frustrerende for mange av oss at vi faktisk kan veldig mye matematikk, men at vi ikke har god kompetanse i de digitale hjelpemidlene. Krav eller ikke krav om det på eksamen gjør uansett at jeg føler at jeg misser en god del fordi det er veldig nyttig å bruke programmene til å forstå en del av matematikken.

Selvfølgelig er det viktig å ta ansvar for egen læring, men det er veldig vanskelig når man har mange andre ting knyttet til skolearbeid som man også må gjøre på fritiden. Da blir det vanskelig å lære seg et program når man må lese mye av bruksanvisningen på veldig kort tid.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

plutarco skrev:
Problemet er jo at en fullgod løsning med penn og papir kun gir type 0.5 poeng av 2 på eksamen, dersom det står "Bruk CAS til å..."
Ja, og hvis det blir praktisert slik (som jo Udir har sagt) er det helt på trynet!

Hvorfor har vi så havnet i dette uføret?
Jeg tror Udir har sett at de elevene som har vært godt opplært i GeoGebra har hatt enorme fordeler på Del2. Hvis du har kontroll på pensum og er god i f.eks. GG er Del2 på gamle eksamensoppgaver veldig grei.
For å prøve å rette opp dette har de nå innført krav om bruk av SW for alle. Fordelen er at alle elever blir opplært i dette (enkelte lærere har ikke brukt/nevnt GG før dette skoleåret, men nå er de pokka nødt).
Alternativet hadde selvsagt vært en eksamen uten alle hjelpemidler på Del2.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

plutarco skrev:
1. Fullt klar over at udir ikke har bestemt at geogebra må brukes. I praksis er det likevel geogebra som blir brukt. Grunn: mange lærere bruker geogebra i undervisningen, og elevene får opplæring i dette programmet. Lærebøkene har flest eksempler med geogebra. Det er til og med egne appendix med geogebrafunksjoner bak i lærebøkene. Da skal det mye til for at elevene tar initiativ til å lære seg andre program.

2. Ingen tvinger elevene til geogebra, men i praksis er det likevel sånn at elevene opplever det som om at det er dette som er "anbefalt" å bruke.

3. Ingen forventer at geogebra skal være prikkfritt, og det er flott at noen har brukt tid på å utvikle et gratis program som er veldig fint å bruke til mye.

Poenget mitt er at jeg mener det er uforsvarlig å kreve at eksamensoppgaver SKAL løses i CAS, når det er slik at CAS i praksis (for svært mange elever) er ensbetydende med Geogebras CAS, når denne er så til de grader uferdig og full av bugs som i svært mange tilfeller nødvendigvis vil føre til ubehagelige situasjoner og økt stress i en allerede stesset eksamenssituasjon.

Jeg opplever daglig at elever sliter med Geogebras CAS i enkle likninger det programmet ikke gir riktige løsninger. Svarene fra IKT og andre som kjenner Geogebra er at vi må oppdatere til nyeste versjon. Selvsgat gjør dette at elevene blir mer og mer frustrert over programmet, og de stoler ikke på at CAS i geogebra gir riktige løsninger. Hvorfor skal vi som mattelærere drive og kaste bort tiden på slikt tøv? Det handler jo ikke engang om å utvikle kompetanse i matematikk, men om å utvikle IT-kompetanse.

Eksamen burde etter mitt skjønn være fullstendig blottet for hjelpemidler, og særlig uten pc og Geogebra. På universitetet er det jo heller ikke slik at dette tillates. Der har de faktisk skjønt at digitale hjelpemidler er noe som kun hører hjemme i selve undervisningen, og ikke på eksamen.

Jeg kunne godt tenkt meg å høre gode argumenter for hvorfor eksamensoppgavene av året er utformet på formen "bruk CAS til å ...." Den eneste gode grunnen til dette er vel at det er en metode for å tvinge lærere til å bruke CAS i selve undervisningen..
Dette!
Helt enig, plutarco.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det jeg reagerer på, er ikke hvor dårlig GeoGebra er, men det faktum at flere fylkeskommuner, som har ansvar for vgs, ikke har råd til nye lærebøker. På skolen jeg går på, bruker man i eksemplene en grafisk kalkulator som digitalt hjelpemiddel. For meg er det ikke noe problem å bruke kommandoene i CAS, men det finnes knapt oppgaver på det nivået.

En annen ting, er at på eksempeloppgavene til ungdomsskolen, var det flere ekstra sider med eksempeloppgaver til eksamen, hvorfor kunne ikke de laget noen slike til de ulike mattefagene på vgs også?

Det siste jeg lurer på, er når det ble vanlig å lage oppgaver som krevde regresjon? På den siste tentamenen jeg hadde i 10.klasse, skulle vi finne en eksplisitt fornel for det n'te eifeltallet. Jeg ser nå, etter å ha sett fire videoer av S2-kurset, at man lett kunne brukt regresjon og fått frem formelen. Ikke at jeg bryr meg så mye om det nå, men det viser godt forskjellene mellom de med og uten slike hjelpemidler.
Svar