2P/2P-Y våren 2015

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MariMarte

Gjest skrev:
Gjest skrev:Oppgave 2 (1 poeng)
En vare koster i dag 240 kroner. Prisen er da satt ned med 20%.
Hvor mye kostet vare før prisen ble satt ned?
Her ville jeg ha delt eller multiplisert med prosentfaktor eller vekstfaktor. Hva ville du?
Denne oppgaven kan du løse ganske mye lettere uten å bruke prosent i det hele tatt.
Hvis du ser at 20% = 1/5 kan du tenke deg hvordan du kan løse oppgaven da?
Joes

usikker skrev:Hei!

Eg stusser litt på oppgave 4 i del 1, tenker da på fasiten som ligger ute her på sida. Er ikkje denne feil? For det første er der 10 bananer, ikkje 9, og blir ikkje dette ei avhengig hending? Altso sannsynet for å få to gule bananer = P(gul og gul) = 5/10 * 4/9?
Eller er eg heilt på jordet her? :)
Du har helt rett. Skulle tro at jeg hadde røyka sokkene mine. Det er rettet på.
Gjest

Oppgave 3 i del 2, har en c - oppgave fasiten som ligger ute. (2P-Y). Denne finner ihvertfall ikke jeg igjen i mitt eksamenssett, en feil?
Gjest

MariMarte skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:Oppgave 2 (1 poeng)
En vare koster i dag 240 kroner. Prisen er da satt ned med 20%.
Hvor mye kostet vare før prisen ble satt ned?
Her ville jeg ha delt eller multiplisert med prosentfaktor eller vekstfaktor. Hva ville du?
Denne oppgaven kan du løse ganske mye lettere uten å bruke prosent i det hele tatt.
Hvis du ser at 20% = 1/5 kan du tenke deg hvordan du kan løse oppgaven da?
Ja, Mari Marte, da ville jeg ha tenkt: 240 kroner er fire femdeler. Den manglende femdelen (20%) er det varen er satt ned med. Da trenger vi å finne fem femdeler. Og da er det bare å gange å dele litt.

Det er sikkert noen som vet hva vi skal gjøre først og sist.
Gjest

kaw skrev:Oppgave 3 (2 poeng)
Forskere antar at universet er ca. 14 milliarder år gammelt.
a) Skriv 14 milliarder på standardform.
I ett år er det ca. 32 millioner sekunder.
b) Omtrent hvor mange sekunder gammelt er universet?
Skriv svaret på standard form.
Det er viktig av vite at en million = 1 000 000 og en milliard er 1 000 000 000. Utfordingen her er å skrive tierpotensene med Tex-editor. Har du ikke prøvd den før, anbefaler jeg å prøve nå.
Chriss1995

Angående oppgave 4

A) er ikke svaret [8][/10] = [4][/5]?


Og oppgave 6 Del 2

Hvordan er poengene fordelt i denne oppgaven?

A) 1,5

B) 1,5

C) 1,5

D) 1,5

Eller

A) 1
B) 1
C) 2
D) 2

Livet mitt står på spill! :P
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

2-1-1-2
Chris1995

Fysikkmann97 skrev:2-1-1-2

Mente eksamen til 2PY ikke 2P

du er sikker på at det er 2,1,1 2? How? :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Står i sensorveiledningen. Det er 2P-Y, ikke 2P.
Yogutt1

Fysikkmann97 skrev:Står i sensorveiledningen. Det er 2P-Y, ikke 2P.
Hvor finner du sensorveiledningen til 2P-Y V15?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Udir sine sider
Gjest

Unnskyld hvis jeg missforstår helt, men var det denne oppgave 4 du mente?
kaw skrev:Oppgave 4 (2 poeng)
Regn ut
a)
[tex]\frac{3^{2}-2^{3}}{2^{0}\cdot 4}[/tex]
Chriss1995 skrev:Angående oppgave 4

A) er ikke svaret [8][/10] = [4][/5]?
så blir svaret [tex]\dfrac{9-8}{1 \cdot 4} = \dfrac{1}{4}[/tex]
Beklager hvis dere snakket om noe helt annet :?
kaw

Gjest skrev:Unnskyld hvis jeg missforstår helt, men var det denne oppgave 4 du mente?
kaw skrev:Oppgave 4 (2 poeng)
Regn ut
a)
[tex]\frac{3^{2}-2^{3}}{2^{0}\cdot 4}[/tex]
Chriss1995 skrev:Angående oppgave 4

A) er ikke svaret [8][/10] = [4][/5]?
så blir svaret [tex]\dfrac{9-8}{1 \cdot 4} = \dfrac{1}{4}[/tex]
Beklager hvis dere snakket om noe helt annet :?
Ja, slik må svaret på oppgave 4a) bli.
kaw

Hva var den vanskeligste/morsomste oppgaven i 2P eksamen?
kaw

kaw skrev:b)

[tex]\frac{(6a)^{2}\cdot b^{2}}{9a\cdot b^{-2}}[/tex]
Dette ser jo greit ut kanskje med untak av den negative eksponenten. Men som det står i den utmerkede 2P læreboka fra Hellerud vsg: "Av og til kan det være nyttig å merke seg at en potens med negativ eksponent under en
brøkstrek, er lik en potens med positiv eksponent over brøkstreken. Da blir noen uttrykk enklere å regne ut."

Hvordan vil uttrykket se ut nå?
Svar