Familien Larsen klipper plenen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
andknu16

Hei. Jeg har en matte oppgave jeg vet ikke helt men tror svaret er 2/8. Ok, her er oppgaven:

Familien Larsen må klippe plenen.Ingen har spesielt lyst til det, og dei bestemmer seg for å dele på arbeidet.

Far klipper halvparten av plenen den eine dagen.

Neste dag tek mor halvparten av det stykket som er igjen.

Om kvelden deler Lars og Line det siste stykket som står att.

Kor stor brøkdel av plenen klipper kvar av familiemedlemmene?

Noen som kan hjelpe? :?: :|
MariMarte

Oppgaven slik jeg forstår den ber deg om å oppgi hvor stor del av planen hvert enkelt familiemedlem klipper. Du skal med andre ord ende opp med fire brøker, en for hvert familiemedlem.

Hvis jeg var deg ville jeg startet med å tegne opp en plenen som en firkant. Så markerer du på figuren din hvor mye hvert enkelt familiemedlem klipper etterhvert som du leser deg igjennom oppgaven.

- Far starter med å klippe halvparten av hele plenen hvor mye blir det i brøk?

- Så klipper mor halvparten av det far klipte, altså brøken til far delt på to. Hvor mye har da mor klippet?

-Tilslutt så er det de to barna som deler på resten av arbeidet, altså klipper de hver halvparten av hva mor klippet, altså halvparten av brøken til mor (som igjen var halvparten av far, altså en fjeredel av far sin brøk)

Hvis disse instruksjonene ga noe mening hva kommer du fram til nå?
madfro

Hei! :)

Far klipper halvparten av plenen, altså [tex]\frac{1}{2}[/tex].
Mor klipper halvparten av det som er igjen, altså [tex]\frac{1}{2}\times \frac{1}{2} = \frac{1}{4}[/tex].
Lars og Line klipper hver sin halvpart av det som nå er igjen, som er [tex]\frac{1}{4}[/tex], altså klipper de [tex]\frac{1}{8}[/tex] hver.
Post Reply