Matte muntlig eksamen!! Tema: Ny garasje

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Trengerhjelpnå

Heisann! jeg skal ha en muntlig eksamen i matte i morgen, og temaet mitt er ny garasje. Jeg har ingen ting av det som heter fantasi, og jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med dette? :)))

Dette står i oppgaven:
Ein garasje er kjekt å ha! Skal den vera enkel, dobbel, eller med leilighet? Det er mykje matematikk i eit slikt prosjekt, både i planleggings- og byggefasen.
Lag ein presentasjon på inntil 10 minuttar med utgangspunkt i dette temaet. Presentasjonsforma er valfri.
An..

Du kan kanskje ta arealet av garasjen, og eller volumet, osv... :D
Guest

Areal, volum, overflate er naturlig å ta med.
Pytagoras for utregning av lengder, tenk gjerne det gylne snitt når garasjedører og vinduer skal med.
Vindu med sirkelform, sirkler i sirkler, halvsirkler etc.
Hvor mange takstein må man ha, hvor store mengder av ulike materialer?
Måling av nedbør i forbindelse med byggeprosessen. Bruk gjerne tabeller og fremstill som diagram.
Geometri har nesten endeløse muligheter.

Så kommer sparing og lån med som en viktig del.
Kombinatorikk i form av materialer og/eller farger som skal trekkes tilfeldig. Kommer da også inn på sannsynlighet.

Hvis du er komfortabel med kvadratsetningene, kan du bruke dem i beregning av areal på gulv.

I måling er det lurt å tenke målestokk og omgjøring mellom enheter.

Funksjoner kan brukes til å vise kostnadsoversikt og vurdere ulike tilbud ut i fra mengde materialer som skal bestilles
Post Reply