Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei.
Jeg har to oppgaver som jeg ikke klarer å få til. Har prøvd å finne alt mulig rart i læreboka, men jeg kommer ikke i mål med oppgavene. Kan noen hjelpe meg med å regne ut disse oppgavene?
Syrer og baser: Det blir gjort en syre-basetitrering for å bestemme konsentrasjonen av en ukjent HCL-løsning. Følgende utføres:
20,0 mL av 0,020 mol/L Ca(OH)2 løsningen titreres mot den ukjente HCl-løsningen.Det går med 25,0 mL av HCl-løsningen.
a) Forklar hvordan du kan finne konsentrasjonen av HCl-løsningen, og hva den blir.
b) Finn pH ved ekvivalenspunktet
c) Skisser en titrerkurve
d) Velg en indikator for titreringen og begrunn valget ditt av indikator.
Løselighet: Se på følgende reaksjon:
100 mL 0,010 mol/L CaCl2 og 50 mL 0,0080 mol/L Na2CO3 blandes.
a) Forklar om det blir felling eller ikke, og hva slags bunnfall som eventuelt blir laget.Når du forklarer hvordan du finner svaret ditt, bør du komme inn på ioneproduktet, løselighetsproduktet og løselighet.
1.
a)
[tex]Ca(OH)_2 + 2HCl => CaCl_2 + 2H_2O[/tex]
n=0,4 mmoles base
og
n=0,8 mmoles acid
så
[tex][HCl]=0,8/25=0,032 M[/tex]
b)
pH = 7 alltid v sterk syre og sterk base
d) BTB
2.
1 mmoles [tex]Ca^{2+}[/tex] og 0,4 mmoles [tex]CO{_3^{2-}}[/tex]
[tex][Ca^{2+}]=6,67*10^{-3} \,\,M[/tex]
[tex][CO_3^{2-}]=2,67*10^{-3} \,\,M[/tex]
[tex]Q = 1,78*10^{-5} > Ksp[/tex]
dvs hvitt B. F.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Janhaa wrote:2.
dvs hvitt B. F.
Tusen takk for svar!
Men jeg lurte på en ting, ditt svar på oppgave 2 er ikke alt, right?
Se på følgende reaksjon:
a) Forklar om det blir felling eller ikke, og hva slags bunnfall som eventuelt blir laget.Når du forklarer hvordan du finner svaret ditt, bør du komme inn på ioneproduktet, løselighetsproduktet og løselighet.
Janhaa wrote:2.
dvs hvitt B. F.
Tusen takk for svar!
Men jeg lurte på en ting, ditt svar på oppgave 2 er ikke alt, right?
Se på følgende reaksjon:
Hvordan gjør jeg dette?
Du kommenterer veldig simpelt med en reaksjonslikning(er), og deretter finner fram verdier i tabell og kommenterer ksp og løseligheten.
lorgikken wrote:Du kommenterer veldig simpelt med en reaksjonslikning(er), og deretter finner fram verdier i tabell og kommenterer ksp og løseligheten.
Hvordan kommer du frem til [tex]2H_2O[/tex]? Hvorfor skriver du 2HCl når vi bare har en?
Jeg er veldig forvirret akkurat nå.
Det er fordi han har balansert reaksjonslikningen. Det er noe du ALLTID MÅ GJØRE. Intet unntak. Ellers vil alle beregninger og beskrivelser knyttet til mengder og tall generelt være feil. Dersom du teller alle atomene på venstre side, og deretter teller de samme på høyre side, så ser du at det er like mange på hver side av hver type.
ThomasSkas wrote:Det er fordi han har balansert reaksjonslikningen. Det er noe du ALLTID MÅ GJØRE. Intet unntak. Ellers vil alle beregninger og beskrivelser knyttet til mengder og tall generelt være feil. Dersom du teller alle atomene på venstre side, og deretter teller de samme på høyre side, så ser du at det er like mange på hver side av hver type.
Det gir mening at han balanserer likningen. Men hva er det han gjør? Hva endres?
Hvordan balanserer han denne likningen?
ThomasSkas wrote:Det er fordi han har balansert reaksjonslikningen. Det er noe du ALLTID MÅ GJØRE. Intet unntak. Ellers vil alle beregninger og beskrivelser knyttet til mengder og tall generelt være feil. Dersom du teller alle atomene på venstre side, og deretter teller de samme på høyre side, så ser du at det er like mange på hver side av hver type.
Det gir mening at han balanserer likningen. Men hva er det han gjør? Hva endres?
Nå må f*** meg slutte. Du har rett og slett ikkje opparbeidet deg kompetansen som kreves for å løse denne oppgaven.
Du kan ikkje regne med å få alt servert på sølvfat. Her må du bare lese deg opp igjen og forstå kjemien i det du leser!!!
Det er som du observerte at han får [tex]2HCl[/tex] og [tex]2H_{2}O[/tex]
Han har ganget begge de to molekylene med 2. Da ser du at han har 2+2 = 4 Hydrogenatomer både på venstre og høyre side, 2 klor atomer på begge sider og 2 oksygenatomer på begge sider.
Nå må f*** meg slutte. Du har rett og slett ikkje opparbeidet deg kompetansen som kreves for å løse denne oppgaven.
Du kan ikkje regne med å få alt servert på sølvfat. Her må du bare lese deg opp igjen og forstå kjemien i det du leser!!!
Sira wrote:Jeg har kontroll på den første oppgaven, men jeg er fortsatt stuck på oppgave 2. Skjønte ikke helt det du skrev, Janhaa.
Kan noen forklare litt mer?
Har du en lærer som dju kan spørre, eller har du faget som privatist?
Du bør ellers se i læreboka di. Dette er helt standard oppgaver og det står mest sannsynlig noe liknende forklart i boka di.