Hei.
Jeg har et spørsmål. Jeg har to syrer, en sterk syre og en sterk base.
Sterk syre: HCl
Sterk base: Ca(OH)2
Hvordan finner jeg ut pH verdien i ekvivalenspunktet? Jeg har prøvd to forskjellige måter, men jeg vet ikke hvilket svar som er riktig.
Svar 1: pH verdien er 7, fordi når vi blander en sterk syre og en sterk base sammen, blir de begge nøytrale. Og siden den er nøytral, så er pH verdien 7.
Svar 2: Vi tar -log([HCL]), som i denne oppgaven blir pH 2,8.
Hvilket svar er riktig?
Takker for svar!
Syre-base titrering
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Svar 1 er riktig. Du må begrunne det slik at: [h3o+] ved ekvivalenspunkt = [OH-] ved ekvivalenspunkt = 10^-7 M, det er dette som gir deg at ph er 7.
Den skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer?lorgikken wrote:Svar 1 er riktig. Du må begrunne det slik at: [h3o+] ved ekvivalenspunkt = [OH-] ved ekvivalenspunkt = 10^-7 M, det er dette som gir deg at ph er 7.
Hvor kommer [h3o+] fra? Jeg bruker jo Ca(OH)2 som base og HCL som syre. Har funnet ut [HCL].
Hva er definisjonen på pH egentlig? Når man regner ut pH så regner man ut kosentrasjonen av [H3O]+ ioeneJørnGeo wrote:Den skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer?lorgikken wrote:Svar 1 er riktig. Du må begrunne det slik at: [h3o+] ved ekvivalenspunkt = [OH-] ved ekvivalenspunkt = 10^-7 M, det er dette som gir deg at ph er 7.
Hvor kommer [h3o+] fra? Jeg bruker jo Ca(OH)2 som base og HCL som syre. Har funnet ut [HCL].
De kommer av reaksjonen:
HCl+ H20 ---> H3O+ Cl-
Ved ekvivalens punktet dvs. da vi har like mange mol base som syre. altså OH- og H3O+, vil de nøytralisere seg og du kan enkelt regne ut pH 7