Fysikk 1 muntlig eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
heihei

Hei. Eg er komt opp i fysikk muntlig, og vi skal ha kort-forbredelse. Eg lurer på om det er nokon som har hatt dette, og kan forklare meg litt kva som foregår under eksamen? Oppgåva vi trekkjer 45min før vi skal bli eksaminert, er det ein konkret oppgåve eller er det eit tema vi skal greie ut om?

Takk
ThomasSkas
Galois
Galois

Etter det jeg vet, så er det to muligheter som er typiske.

1. I forberedelsen får du et ark med noen konkrete regneoppgaver og teorioppgaver som du skal løse og fremføre, + et lite forsøk som du skal demonstrere.

2. I forberedelsen får du et ark med et litt større og konkret forsøk som du skal utføre, og hvor du skal gjøre målinger som du skal få bruk for i oppgitte regneoppgaver.
Et godt eksempel på dette, er å koble enkle elektriske kretser, måle strøm og spenning ulike steder, og deretter bruke disse verdiene f. eks til å bekrefte kirchoffs 1. og 2. lov, og gjøre andre beregninger.

Ellers får du et uforberedt tema etter dette, og det er typisk at du får noe ganske teoribasert, altså hvor du heller skal forklare, gi eksempler og greie ut om ting. Det vil jeg si er noe som er et punkt der du kan score VELDIG høyt på. Du kan f. eks bli bedt om å forklare HR-diagram, og hva som ligger til grunn for dem. Da kan du fortelle alt du vet. Det samme gjelder mange andre ting også.
Men her kan nok også regneoppgaver dukke opp.
heihei

Takk så masse for raskt svar :)
Post Reply