Matte etter mattematikk for økonomer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Kebabforlife

Hei, jeg ble akkuratt ferdig med første året på BI, og likte matte veldig godt. Jeg skal begynne 2. året på finans til høsten og ønsker noe mer matte. De har et par høyere mattekurs på BI, men får ikke tatt de neste år da jeg må ofre valgfaget mitt for et oblg fag jeg har gått glipp av dette året, fordi jeg går økad. (De har nesten identiske fag 1. året bortsett fra ett fag).

2. semester på BI er rett og slett dette:

Elementær algebra og løsning av likninger og likngssystemer
Funksjonsbegrepet og grunnleggende funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponensial og logaritmefunksjoner
Derivasjon og funksjonsanalyse: Grenser, kontinuitet, derivasjonsregler, derivasjon av sammensatte funksjoner, anvendelse av derivasjon i økonomiske problemstillinger, funksjonsdrøfting, elastisiteter
Rekker og finansmatematikk
Enkel intergrasjon
Funksjoner av flere variable: Partielle deriverte, stasjonære punkter. Maksimums og minimumsproblemer for to variabler med og uten bibetingelses (Lagranges metode)
Determinanter og løsning av likninger med bruk av Cramers regel

Likte spesielt derivasjon, integrasjon, funksjoner av flere variable og Cramers. Hvor bør jeg gå videre? Noen bøker som egner seg for selvstudie? Noe som er relevant for finans er også greit. Hadde også stat dette semesteret, og dette var også et utrolig morsomt fag.

Takk :)
Guest

Matematikk for Økonomer er et veldig enkelt fag. :)

Om planen er å ta disse fagene senere uansett, kunne du kanskje kjøpt bøkene til de fagene og begynne direkte på de?

Om ikke tror jeg ikke det er så dumt å gå grundig gjennom R1 og R2. Der anbefaler jeg Sinus-bøkene. :)
Post Reply