1T-Y, 2P-Y og 23/5-regelen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Hoppheihei

Hallo!

Håper at noen som leser dette kan gi meg et godt svar.

Regner man ut gjennomsnittet av 1T-Y (nåværende 1P-Y?) og 2P-Y-karakterene ved bruk av 23/5-regelen? Har 2 i 1T-Y og 3 i 2P-Y, noe som ikke er godt nok for å komme inn på lærerhøgskolen hvis de tar gjennomsnittet av de to karakterene. Eller er det sånn at (please si at det er det!!) de kun regner med matematikkarakteren fra påbygg?
Har akkurat tatt opp igjen 2P-Y og fått den nevnte "3'ern", så kom jeg over dette eventuelle problemet.
Og ja, jeg er enig med de som måtte meneat man som lærer uansett burde klare å ha minst 3/4 i både T og P, men grunnet lite motivasjon for 6 år siden ble karakteren slik på yrkesfag dessverre.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Heisann. Tror nok dessverre at det er gjennomsnittet av de to matte-karakterene dine som gjelder. Fra http://hist.no/content/51217/Opptakskrav:-LARER
I tillegg til generell studiekompetanse, Må du ha

gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i studiekompetansefaget matematikk, eller bestått matematikk på høyere nivå

gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk hovedmål, sidemål og muntlig, og

minst 35 skolepoeng
Post Reply