Sliter med en følgende oppgave: Bevis mde det moteksempel at denne påstanden er feil: ethvert naturlig tall som er delelig med både 6 og 9, er også delelig med 54 .
Kan man ikke kjøre et kontrapositivt bevis her og si heller at
et hvert naturlig som er ikke delelig med 54 --> er heller ikke delelig med 6 og 9
f.eks. 27 som ikke er deleleig med 54, men er delelig med 9 fordi 9*3=27
dermed stemmer ikke påstanden?
det er litt vanskelig å finne et random tall og bevise den første påstanden?
Kontrapositive bevis?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Abel
For meg virker du litt forvirret.
Når jeg ser den første påstanden tenker jeg umiddelbart på å finne et tall som er delelig på både 6 og 9 for så vise at det ikke er delelig på 54 for å finne moteksempelet.
Når jeg ser den første påstanden tenker jeg umiddelbart på å finne et tall som er delelig på både 6 og 9 for så vise at det ikke er delelig på 54 for å finne moteksempelet.
Fibonacci92 wrote:For meg virker du litt forvirret.
Hva er galt med den andre påstanden? skal jeg bare prøve masse random tall og se om det går.
kan man si for eksempel. 18 ?VG1A wrote:Fibonacci92 wrote:For meg virker du litt forvirret.
Hva er galt med den andre påstanden? skal jeg bare prøve masse random tall og se om det går.
-
- Abel
Man trenger ikke gjette helt naivt, som det virker som du insinuerer at du tenker å gjøre.
6 = 3*2
og
9 = 3*3,
Så for at tallet skal være delelig på både 9 og 6 må det være delelig på minste felles multiplum av 9 og 6 som er 3*3*2 = 18.
Kjenner du uttrykkene minste felles multiplum og største felles divisor?
Man kan finne et moteksempel på den kontrapositive påstanden i stedet for, dersom du synes det er enklere. Personlig synes jeg ikke at det gjør problemet lettere å løse i dette tilfellet.
6 = 3*2
og
9 = 3*3,
Så for at tallet skal være delelig på både 9 og 6 må det være delelig på minste felles multiplum av 9 og 6 som er 3*3*2 = 18.
Kjenner du uttrykkene minste felles multiplum og største felles divisor?
Man kan finne et moteksempel på den kontrapositive påstanden i stedet for, dersom du synes det er enklere. Personlig synes jeg ikke at det gjør problemet lettere å løse i dette tilfellet.