Drezky wrote:Gjest wrote:
[tex]1,\quad 3,\quad 6,\quad 10,\quad 15 ...[/tex]
[tex]1,\quad 1+2,\quad 1+2+3,\quad 1+2+3+4,\quad 1+2+3+4+5, ...[/tex]
[tex]n,\quad 1+n,\quad 1+2+n,\quad 1+2+3+n,\quad 1+2+3+4+n, ...[/tex]
[tex]n,\quad (n-1)+n,\quad (n-2) + (n-1) + n,\quad (n-3) + (n-2) + (n-1) + n, ...[/tex]
Jeg skjønner ikke overgangen fra linje 3 til 4? Jeg ser at når trekantrekka for hvert ledd øker så resulterer det i en ny rekke. Men ville vi måtte summere en veldig laaang rekke ved det n'te leddet ? Hva mener du med at "fordelen med rekka er at en er artimetisk?"
Kunne du være så grei å utdype deg litt her?
Dette betyr at ved det n-te leddet i følgen vil rekka du må summere være n lang med n ledd. Følgelig vil da også den "uendelige" følgen ha en rekke med uendelig mange ledd.
Overgangen mellom tredje og fjerde linje får jeg ved å uttrykke de resterende tallene vha. n. I det andre leddet av følgen([tex](n-1) + n[/tex]) er [tex]n=2[/tex] og dermed [tex](2-1) + 2 = 1+2 = 3[/tex]. Altså istedenfor å skrive [tex]1+n[/tex] skriver vi [tex](n-1) + n[/tex].
Grunnen til at jeg sier rekka er aritmetisk er fordi den minker med en konstant -1. Dette er litt kronglete å se siden n ikke er konstant, men endrer verdi for hvert ledd i følgen. Jeg tar det andre og tredje leddet i følgen for å demonstrere.
[tex]...(n_1-1) +n_1, (n_2-2) + (n_2-1) + n_2, ...[/tex] hvor [tex]n_1=n, n_2=(n+1)[/tex]
Differansen blir følgelig.
[tex](n_2-2) + (n_2-1) + n_2 - ((n_1-1) +n_1)[/tex]
[tex]n_2-2 + n_2-\cancel{1} + n_2 - 2n_1 + \cancel{1}[/tex]
[tex]3n_2 - 2(n_1 + 1)[/tex]
[tex]3(n+1)-2(n+1) = n+1[/tex]
Og her er tredje og fjerde ledd hvor [tex]n_2=n, n_3=(n+1)[/tex].
[tex](n_3-3) + (n_3-2) + (n_3-1) + n_3 - ((n_2-2) + (n_2-1) + n_2)[/tex]
[tex]4n_3-6 - 3n_2 + 3[/tex]
[tex]4n_3 - 3(n_2+1)[/tex]
[tex]4(n+1) - 3(n+1) = n+1[/tex]
Så rekka vår har en konstant økning på n+1, men nå må du huske på at n i seg selv ikke er konstant!
Og hvor mye øker n med for hvert ledd i følgen? Det blir aritmetisk og lik 1. Fordi vi begynte å telle fra n også [tex]n + (n-1), n + (n-1) + (n-2) ...[/tex] så teller vi på en måte nedover og derfor får vi istedenfor [tex]d=-1[/tex] og ikke [tex]d=1[/tex] (ettersom (n-1) < n).
Følgen har en aritmetisk utvikling med [tex]d=-1[/tex], rekkene har en utvikling lik [tex](n+1)[/tex].