Funksjonsanalyse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Xderivert
Fibonacci
Fibonacci

Tjobong!

Jeg skal finne likningen til en parallell tangent til en annen tangent jeg har funnet iht til en funksjon, men kommer litt i stå. Min nye tangent får jeg bare feil vei :x (1.tangent går fra venstre mot høyre med stigningstall -1, den jeg klarer å trikse meg til går fra høyre mot venstre... altså feil vei)

Utgangspunktet i oppgaven er f(x)=x^3-6x^2+8x

Tangent 1 i punktet p1(1, f(1)) fant jeg ved å derivere f(x), sette 1 inn i den deriverte x og benytte svaret der i formelen y=ax-ax1+y1
(Funksjonen til første tangent er y=-1x+4)

Jeg skal finne likningen til den nye tangenten og hvilket punkt (P3) den tangerer. Er jeg helt på tur når jeg tenker at når x=3 og y=0 så er dette punktet p3 (iht funksjonen f(x) )

Er det så enkelt at den nye tangentens linkning er -1x+3, eller hvordan går jeg frem?
Aleks855
Rasch
Rasch

For at den andre tangenten skal være parallell med den første, må den ha samme stigningstall.

Den forrige hadde stigningstall $-1$ hvis du fikk rett svar der. (Jeg tar utgangspunkt i at du gjorde det.)

Da er du ute etter et annet punkt der stigningstallet (den deriverte) er $-1$.

Altså skal likninga $f'(x) = -1$ ha to løsninger. Disse to løsningene vil svare til de to punktene som har parallelle tangenter.
Image
Xderivert
Fibonacci
Fibonacci

Aleks855 wrote:For at den andre tangenten skal være parallell med den første, må den ha samme stigningstall.

Den forrige hadde stigningstall $-1$ hvis du fikk rett svar der. (Jeg tar utgangspunkt i at du gjorde det.)

Da er du ute etter et annet punkt der stigningstallet (den deriverte) er $-1$.

Altså skal likninga $f'(x) = -1$ ha to løsninger. Disse to løsningene vil svare til de to punktene som har parallelle tangenter.
Kan jeg ha deg på speed dial? :lol:
Aleks855
Rasch
Rasch

Image
Image
Post Reply