Titrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
xxmint

Om man fortynner en løsning A til 250 mL, og deretter pipetterer ut 25 mL av den fortynnede løsningen for så å titrere dett mot xx mol Y.... Da finner man stoffmengden til A ved å gange xx mol Y med forholdet mellom A og Y. Men så må jeg huske på at vi pipetterte ut 25 mL av 250 mL, Dvs at det blir 10 ganger mindre eller mer????? Det er her jeg sliter. Skal gange stoffmengden med 10, men jeg mener jeg burde dele på 10 siden jeg fortynner løsningen 10 ganger (og stoffmengden blir da mindre?) Hadde blitt SÅÅÅ takknemlig om noen ville forklare! :D
gjest2

xxmint wrote:Om man fortynner en løsning A til 250 mL, og deretter pipetterer ut 25 mL av den fortynnede løsningen for så å titrere dett mot xx mol Y.... Da finner man stoffmengden til A ved å gange xx mol Y med forholdet mellom A og Y. Men så må jeg huske på at vi pipetterte ut 25 mL av 250 mL, Dvs at det blir 10 ganger mindre eller mer????? Det er her jeg sliter. Skal gange stoffmengden med 10, men jeg mener jeg burde dele på 10 siden jeg fortynner løsningen 10 ganger (og stoffmengden blir da mindre?) Hadde blitt SÅÅÅ takknemlig om noen ville forklare! :D
Hei, et klassisk problem for kjemi elevene både ved eksamen og prøver. Husker det tok litt tid for meg også.

Du tar ut 25 mL av et 250 mL løsning, altså har vi tatt ut 1/10 av den OPPRINELIGE løsnignen.

Dette blir titert mot en f.eks. sterk base. og dermed vet vi stoffmengden til 1/10 av løsning A

Men vi etter å finne konsentrasjonen, eller stoffmengden til A og ikke 1/10 av A, hva må vi gjøre? Jo gange med 10, fordi vi fant jo ut kun stoffmengden til den liten den av løsningen.

Tenk at at du har en stor sjokolade plate og ønsker å finne ut hvor mange g sukker den inneholder
Vi knekker av 1/10 av sjokoladen og finner ut at den inneholdt kun 2 g sukker
Hvor mange g sukker er det i hele sjokoladen?
20g!
Håper eksemplene hjalp, og hvis ikke så spør igjen så skal jeg forklare med noen oppgaver :)
Post Reply