Bevis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gjest101

Hei. Sliter med en oppgave her som jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal kunne løse den. Skal heller ikke bruke induksjon for å løse oppgaven.

Oppgaven lyder som følgende:

Vis at n^3-n (n - naturlige tall, n > 1) er alltid delelig med 6, og hvis n er et oddetall, så er den alltid delelig med 24.

På forhånd takk! :D
mat23

hvilket pensum er dette?
Guest

Du skal altså vise at [tex]n^3 - n[/tex] alltid er delelig på 6 for [tex]n \in \mathbb{N} \vee n > 1[/tex]?

Hvis noe er delelig på 6 hva annet kan du si at tallet er delelig på da? F.eks. hvis noe er delelig på 4 så kan man jo si at det i alle fall også er delelig på 2 ikke sant? Når du har funnet ut dette har du forhåpentligvis kommet frem til to primtall som man kan faktorisere 6 i.

Hva nå om du faktoriserer uttrykket ditt [tex]n^3 - n = n(n^2 - 1)[/tex]. Beviser du nå at [tex]n[/tex] er delelig på den ene faktoren av 6 og [tex]n^2-1[/tex] er delelig på den andre faktoren av 6 beviser du jo at sulamitten er delelig på 6.

Hvis jeg var deg ville jeg startet med å se på hva som skjedde dersom n var et oddetall. [tex]2m+1 = n[/tex] gir [tex](2m+1)((2m+1)^2 - 1)[/tex]. Hva er dette delelig på? og hva skjer dersom n er et partall? [tex](2m)((2m)^2 - 1)[/tex]. Hva er dette delelig på? (Gang ut parentesene og bruk tallinje argument. F.eks. Hvis jeg har 3 tilfeldige tall etter hverandre [tex]2m-1, 2m og 2m+1[/tex] Så vet vi at et av disse MÅ være delelig på 3, fordi vært tredje tall på tallinja er det, og at et av disse (eller to) MÅ være delelig på 2 ettersom hvert andre tall på tallinja er det).

Får du det til nå?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Frekkisen er jo å merke seg som Gjest skriver at $n^3 - n = n(n^2 - 1 ) = (n-1) \cdot n \cdot ( n + 1)$. Dette beskriver tre påfølgende heltall på tallinjen.
Er tre påfølgende tall på tallinjen delelig på 6? Her kan det være nyttig å putte inn ulike verdier å se hvordan produktet $(n-1) \cdot n \cdot ( n + 1)$ ser ut.
For 24 ville jeg igjen gjort som gjest, sett $n = 2m + 1$ inn i $ (n-1) \cdot n \cdot ( n + 1)$ da ser du forhåpentligvis hvor den ekstra $4$ faktoren kommer fra.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply