Liten nøtt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jeg sliter med en liten oppgave........ Oppgaven er følgende: Hva er det minste tallet som er tre ganger summen av sine sifre? Jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe den her

Noen som kan komme til unnsetning :) ?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Siden vi er ute etter det minste tallet som oppfyller dette kravet, så er det
rimelig og prøve seg frem med tosifrede tall (det er klart at et tall med kun et siffer
ikke kan være lik tre ganger sin egen tverrsum).

Et tosifret tall kan skrives på formen $n=10a+b$ hvor $0\leq b\leq 9$ og $0<a\leq 9$.
Her er $a$ og $b$ sifrene til $n$, så tverrsummen (summen av sifrene i tallet) er $a+b$.
Nå kan det oppgitte kravet uttrykkes matematisk som $10a+b=3(a+b)$.
Finner du de minste verdiene av $a$ og $b$ som oppfyller denne ligningen, vil $n=10a+b$
være tallet du er ute etter!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Og bare fordi jeg kjeda meg:

Kode: Velg alt

found = False
i = 10
while True:
    digit_sum = sum(map(int, str(i)))
    if 3 * digit_sum == i:
        break
    i += 1
print(i)
Printer svaret. (Python 3)
Bilde
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Takker folkens :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Brahmagupta skrev:Siden vi er ute etter det minste tallet som oppfyller dette kravet, så er det
rimelig og prøve seg frem med tosifrede tall (det er klart at et tall med kun et siffer
ikke kan være lik tre ganger sin egen tverrsum).

Et tosifret tall kan skrives på formen $n=10a+b$ hvor $0\leq b\leq 9$ og $0<a\leq 9$.
Her er $a$ og $b$ sifrene til $n$, så tverrsummen (summen av sifrene i tallet) er $a+b$.
Nå kan det oppgitte kravet uttrykkes matematisk som $10a+b=3(a+b)$.
Finner du de minste verdiene av $a$ og $b$ som oppfyller denne ligningen, vil $n=10a+b$
være tallet du er ute etter!
Finnes det en lur måte å generalisere på dersom man på forhånd ikke antar at svaret et tosifret?
Bilde
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Det er kun tosifrede tall som kan oppfylle det ønskede :)
Svar