Sinv=sin(180-v)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
matteglaad

Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Hadde blitt evig takknemlig om noen ville forklare og evt. komme med en matematisk utleding av formelen! :D
lorgikken

Kan du forklare hva dette er først? (tips: supplementvinkel) så kan du evt. vurdere om det gjelder for alle vinkler av v ! (tips: se på tips nr 1)
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

matteglaad wrote:Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Hadde blitt evig takknemlig om noen ville forklare og evt. komme med en matematisk utleding av formelen! :D
Regner med at du kjenner til formelen $\sin(u - v) = \sin(u)\cos(v) - \cos(u)\sin(v)$.

Ved å bruke den får vi at $\sin(180 - v) = \sin(180)\cos(v) - \cos(180)\sin(v) =0 - (-1)\sin(v) = sin(v)$,
så formelen gjelder for alle vinkler $v$.
Matteglaad

DennisChristensen wrote:
matteglaad wrote:Sinv=sin(180-v), gjelder det for alle størrelser av v? Jeg har prøvd å tegne einingssirkelen, men klarer ikke helt å forstå det.
Regner med at du kjenner til formelen $\sin(u - v) = \sin(u)\cos(v) - \cos(u)\sin(v)$.

Ved å bruke den får vi at $\sin(180 - v) = \sin(180)\cos(v) - \cos(180)\sin(v) =0 - (-1)\sin(v) = sin(v)$,
så formelen gjelder for alle vinkler $v$.

Tusen takk for supert svar! :D Jeg kjenner ikke til formelen $\sin(u - v) = \sin(u)\cos(v) - \cos(u)\sin(v)$ nei?? Står ikke noe o den i R2-boken (kap 2 versjon 2015) som jeg kan se?
Post Reply