Eksakte trigonometriske verdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Stimorolextra

Når jeg skal finne eksakte trigonometriske verdier for vinkler som er over 90 grader, så må jeg finne samme sin og cos-verdier som vinklene i tabellen har (0,30,45,60,90). Det går fint å se når man konstruerer, men i lengden tar dette lang tid.
Derfor bruker jeg formelen sin v=sin(180-v) for å finne v som har felles sinusverdi.
Men hva gjør jeg når vinkelen f.eks er 600 grader uten å tegne?

Kan jo ta 600-(360+180)=60, men det gjør meg veldig usikker. Finnes det ikke noen mer konkret FORMEL, der man også slipper å tvile på fortegnet?? Merker at jeg har vanskelig for å forstå dette.
lorgikken

Stimorolextra wrote:Når jeg skal finne eksakte trigonometriske verdier for vinkler som er over 90 grader, så må jeg finne samme sin og cos-verdier som vinklene i tabellen har (0,30,45,60,90). Det går fint å se når man konstruerer, men i lengden tar dette lang tid.
Derfor bruker jeg formelen sin v=sin(180-v) for å finne v som har felles sinusverdi.

Kan jo ta 600-(360+180)=60, men det gjør meg veldig usikker. Finnes det ikke noen mer konkret FORMEL, der man også slipper å tvile på fortegnet?? Merker at jeg har vanskelig for å forstå dette.
Bruk symmetri om x-aksen (hvem i huleste har sagt at du må konstruere)?
Stimorolextra

lorgikken wrote:
Stimorolextra wrote:Når jeg skal finne eksakte trigonometriske verdier for vinkler som er over 90 grader, så må jeg finne samme sin og cos-verdier som vinklene i tabellen har (0,30,45,60,90). Det går fint å se når man konstruerer, men i lengden tar dette lang tid.

Bruk symmetri om x-aksen (hvem i huleste har sagt at du må konstruere)?

Hvorfor symmetrien om x-aksen? Sinus har jo med y-verdien å gjøre... Og hvordan skal jeg bruke dette når vinkelen er 600?
stimorolextra

Altså, det jeg lurer på er om man BØR tegne enhetssirkelen for å se dette, eller om det er en smart formel man kan bruke???
Post Reply