a) medlemstallet i en forening øker fra 367 til 390 på 4 år. finn den årlige økningen i prosent
hvordan løser man en slik oppgave ? .. sitter fast
økningen i prosent
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis du skulle ha funnet hvor mange de var i foreningen etter 4 år ville du ha satt opp et regnestykke slik [tex]367 \cdot vekstfaktor^x = medlem_{etter}[/tex], men nå skal du istedenfor finne ut hva vekstfaktoren er [tex]367 \cdot x^4 = 390[/tex]mrnobe24 wrote:a) medlemstallet i en forening øker fra 367 til 390 på 4 år. finn den årlige økningen i prosent
sry mente å skrive [tex]367 \cdot vekstfaktor^4 = medlem_{etter}[/tex]Gjest wrote:Hvis du skulle ha funnet hvor mange de var i foreningen etter 4 år ville du ha satt opp et regnestykke slik [tex]367 \cdot vekstfaktor^x = medlem_{etter}[/tex], men nå skal du istedenfor finne ut hva vekstfaktoren er [tex]367 \cdot x^4 = 390[/tex]mrnobe24 wrote:a) medlemstallet i en forening øker fra 367 til 390 på 4 år. finn den årlige økningen i prosent
Generelt sett er formelen [tex]start \cdot k^n = slutt[/tex], der k er den årlige vekstfaktoren og n er antall år, så setter du inn de kjente verdiene og løser for den ukjente med riktig løsningsmetode. I dette tilfellet er det en potensligning så den løses med røtter.
Gjest wrote:Generelt sett er formelen [tex]start \cdot k^n = slutt[/tex], der k er den årlige vekstfaktoren og n er antall år, så setter du inn de kjente verdiene og løser for den ukjente med riktig løsningsmetode. I dette tilfellet er det en potensligning så den løses med røtter.
ha ha nå ble jeg kjempe forvirra

Du kunne jo prøvd å se på det første svaret du fikk hvor det står et stykkemrnobe24 wrote:Gjest wrote:Generelt sett er formelen [tex]start \cdot k^n = slutt[/tex], der k er den årlige vekstfaktoren og n er antall år, så setter du inn de kjente verdiene og løser for den ukjente med riktig løsningsmetode. I dette tilfellet er det en potensligning så den løses med røtter.
ha ha nå ble jeg kjempe forvirrahvis noen bare kunne satt opp stykke så har jeg muligens skjønt det