Finn stigningstallet ved å lese av figuren.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
nichlas1994
Noether
Noether

Plages med en matteoppgave. Jeg skal finne stigningstallet. Konstantleddet b krysser y-aksen på to. Av det jeg har lært tidligere så skal jeg gå en til høre, så til jeg treffer på grafen. Treffer grafen på tre, altså stigningstallet er en. Dette blir ifølge fasiten helt feil som har: 5/4 som stigningstall. Finner ingenting på nettet om det. Noen som er god i matte?
Gjest9

Kanskje du kan linke et bilde? Det er ikke alltid lurest å gå en bort x på aksen og så en opp på y aksen. Hvis fasiten sier at det er 5/4 betyr det at når du går 4 bort på x aksen må du 5 opp på y aksen for å treffe linja igjen. Du kan også finne to punkter på linja og så brukte deltaY/delta X.

Det er også ganske godt forklart her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3- ... -linje-753
nichlas1994
Noether
Noether

Fant ikke noe relevant iforhold til min oppgave på videoen. Grafen passerer som sagt y-aksen på to. Uansett hvor jeg begynner så går jeg bare en ut for å komme å treffe grafen. Derfor meget rart at det blir 5/4. Kan prøve å lime inn ett bilde, om jeg får det til.
Aleks855
Rasch
Rasch

5/4 er NESTEN 1. Kan det tenkes at den ikke treffer 3 nøyaktig når du går en til høyre? Eller at den ikke treffer y-aksen nøyaktig i 2?
Image
nichlas1994
Noether
Noether

Takk for svar @Aleks856. Har tenkt det samme selv. Når jeg måler utifra oppgave arket kommer stigningstallet kanskje til 1,25, men det blir jo veldige unøyaktige når det ikke er ført inn med millimeter. Blir vanskelige å hjelpe meg med en oppgave som dere ikke ser, hopper over den å spør læreren om den.

Har en annen oppgave jeg også lurer litt på: Finn ved regning likningen for en rett linje som går gjennom punktene. A (1,5) og (4,11). B (2,10) og (5,22). C (-2,7) og (4,-15). Er rimelige sikker på at dette ikke er en bra metode å gjøre det på, selv om jeg fikk rett på A og B. minusert stigningstallene og konstantleddene med seg selv og delte de, fant da A. For å finne b satte jeg inn en av formlene ifra A og B oppgaven, eks 5=2 x 1 + 6, 5 =2+6, 5-2, b=3. Ligningen for A= 2x + 3. Dette her stemmer ikke når jeg skal gjøre C.
Guest

nichlas1994 wrote:Takk for svar @Aleks856. Har tenkt det samme selv. Når jeg måler utifra oppgave arket kommer stigningstallet kanskje til 1,25, men det blir jo veldige unøyaktige når det ikke er ført inn med millimeter. Blir vanskelige å hjelpe meg med en oppgave som dere ikke ser, hopper over den å spør læreren om den.

Har en annen oppgave jeg også lurer litt på: Finn ved regning likningen for en rett linje som går gjennom punktene. A (1,5) og (4,11). B (2,10) og (5,22). C (-2,7) og (4,-15). Er rimelige sikker på at dette ikke er en bra metode å gjøre det på, selv om jeg fikk rett på A og B. minusert stigningstallene og konstantleddene med seg selv og delte de, fant da A. For å finne b satte jeg inn en av formlene ifra A og B oppgaven, eks 5=2 x 1 + 6, 5 =2+6, 5-2, b=3. Ligningen for A= 2x + 3. Dette her stemmer ikke når jeg skal gjøre C.
Klarer du å ta et bilde med telefonen din/ skanne arket og legge ut bildet?

I den nye oppgaven din trenger du bare finne uttrykk på formen [tex]y=ax+b[/tex] hvor [tex]a = \dfrac{\Delta y}{\Delta x}[/tex] og b finner du ved å sette inn y og x til et av punktene f.eks C) [tex]a=\dfrac{-15-7}{4+2} = -\dfrac{22}{6}[/tex], [tex]7 = \dfrac{22}{3}+b \Rightarrow b = -\dfrac{1}{3}[/tex]
nichlas1994
Noether
Noether

bilde.JPG
bilde.JPG (1.69 MiB) Viewed 2315 times
Gjest2

nichlas1994 wrote:
bilde.JPG
Det er litt dårlig at det ikke er innført mm, men som du ser, går du 1 mot høyre og oppover så treffer den på ca 1.25= 5/4
nichlas1994
Noether
Noether

Sitter og går igjennom litt av det jeg har vært igjennom så langt, og det er noen oppgaver jeg ikke helt forstår meg på. Bruk potensreglene til å regne ut: 12 opphøyd i 4 x 3 opphøyd i minus 2 x 4 opphøyd i minus 2. Svaret skal bli 3 opphøyd i 2 og 4 opphøyd i 2. (a i opphøyd i n) og 2 som eksponent x a opphøyd n-2 som eksponent. Under brøkstreken er det (a opphøyd i 2n) og - 2 som eksponent .

Så en til: Arealet av Norge er ca. 324 000 km i 2, og innbygertallet er ca. 4,86 millioner. Hvor mange m i 2 blir det i gjennomsnitt per innbygger? Skriv svaret på standardform. Er ikke noe matte geni, som dere ser. Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg litt!
Post Reply