Sinus og cosinus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Candyi
Fibonacci
Fibonacci

Hei <3

Jeg har spørsmål om sinus, cosinus og også om tan. Jeg klarer dessverre å blande dem. Jeg forstår ikke helt hvor og hva tid skal jeg bruke hver av dem. Har dere noen tips som kan gjør det lettere for meg å vite hva tid jeg skal bruke hver av dem?

Tusen takk :)
smil

Se vedlagt bilde.

Figuren er en rettvinklet trekant. Hypotenusen og de to katetene har fått følgende forkortelser:
Hypotenus: Hyp
Motstående katet til v: Mot
Hosliggendekatet til v: Hos

Ved siden av er fromlen for sinus, cosinus og tangens til v.

Her er noen huskeregler og tips:
1. Lær deg at sin v og cos v innebærer at du deler enten den hosliggende eller den motstående kateten på hypotenusen.
2. Husk cos - hos: altså at cosinus innebærer den hosliggende kateten.

Dersom du kombinerer 1. og 2. kan du nå klare å huske at cos v = hosliggende katet delt på hypotenusen.

For å finne ut av sin v, må du bare tenke på at "cos-hos" og at dermed kan ikke sin v ha "hos", og må ha mot stående katet delt på hypotenus.

Merk deg også at tangens skiller seg litt ut. (du kan tenke at den ikke inneholder s, slik sin og cos gjør). Den skal ikke deles på hypotenusen, men du skal ta motstående katet delt på hosliggende katet. For å huske hvilken som skal deles på hvilken, kan du tenke at den motstående kateten står over den hosliggende kateten. (den som står må nødvendigvis være høyere enn den som ligger, og dermed får du tan v = motstående katet delt på hosliggende katet)

Image
(klikk for å se større bilde)
Post Reply