Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Du får vite følgende om en trekant ABC
Vinkel A=90 grader
Tan B er 1/4
Lag en figur og forklar hvordan trekanten kan se ut.

Får ikke bruke kalkulator på oppgaven
Hjelp!
Guest

kr-bergh wrote:Du får vite følgende om en trekant ABC
Vinkel A=90 grader
Tan B er 1/4
Lag en figur og forklar hvordan trekanten kan se ut.

Får ikke bruke kalkulator på oppgaven
Hjelp!
Forklar hvordan du har tenkt først om du er grei. Det gjør det lettere å hjelpe deg med det du faktisk ikke skjønner.
Du vet at definisjonen av tangens er $\frac{sinus}{cosinus}$ som vil si $\frac{motstående}{hosliggende}$
Hvis tan B er 1/4, hva må motstående og hosliggende katet til vinkelen B være da? Vinkel A kan du bare tegne opp som 90 grader.

Og forresten kalkulator hjelper deg ikke på denne oppgaven uansett.
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Forstår ikke oppgaven I det hele tatt selv om jeg vet definisjonen av tangens.
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Kan noen løse oppgaven? Prøve I morgen . Ikke tid for mer grubling
Guest

kr-bergh wrote:Kan noen løse oppgaven? Prøve I morgen . Ikke tid for mer grubling
Håper du lærer å begynne tidligere med lesingen neste gang da. Det er din jobb å være forberedt til prøven, og da kan det være lurt å spørre om hjelp tidligere. Lykke til på prøven.

http://imgur.com/eeAYapE
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Ok forstod det nå.. var jo så enkelt!!
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Min datters prøve.. fant nettopp ut om dette nettstedet å spørre på.
Hun har jobbet godt og fått til mange oppgaver som egentlig var vanskeligere.
Synes svaret var frekt, men takk for hjelpen. Fant det ut selv men fikk det bekreftet nå
kr-bergh
Pytagoras
Pytagoras

Til den som svarte meg. Du ville nok fått feil på ditt svar. Lengdene på sidene I trekanten du tegnet har feil lengde. Den lengste siden må tegnes fire ganger så lang.
Guest

kr-bergh wrote:Til den som svarte meg. Du ville nok fått feil på ditt svar. Lengdene på sidene I trekanten du tegnet har feil lengde. Den lengste siden må tegnes fire ganger så lang.
Det er da ikke noe grunn til å være furten. Hvis du synes at svaret mitt var upassende så var jo ikke det intensjonen min overhodet. Jeg skrev faktisk innlegget om 4-5 ganger for å formidle synspunktet mitt på en så forsiktig måte som mulig, men du må for all del hjelpe meg med å forstå hvilken del av det som du mener er upassende. Blir litt useriøst å komme med kritikk uten grunnlag for det.

Nå skriver jo du at du er ny på nettstedet så jeg skjønner at det blir litt forvirring, men det er veldig vanlig og god etikette å skrive opp sitt eget løsningsforslag på oppgaven og ikke bare forvente at noen skal gjøre leksa for deg.

Dessuten så er den lengste siden i trekanten hypotenusen som er roten av 17 ganger så lang som korteste katet. Den lengste kateten er riktignok fire ganger så lang som korteste katet, men siden vi opererer med tre sider i en trekant hadde det nok vært lurt å spesifisere hvilke to du målte forholdet mellom til neste gang, tror du ikke?

I tillegg så "glemte" jeg også å skrive hvordan trekanten så ut som var en del av oppgaven, vinkelen er faktisk ikke helt 90 grader og ei heller er vinkel B korrekt (som impliserer at vinkel C er gal), men som du kanskje har skjønt var tegningen min et hint i form av en skisse som skulle hjelpe deg å løse oppgaven og ikke den faktiske ordrette løsning på problemet.

Om du selv er lysten på å lære matte så er jo du selvfølgelig velkommen til å spørre selv også om det var noe mer du lurte på. Jeg diskriminerer ikke på alder :)
Aleks855
Rasch
Rasch

kr-bergh wrote:Min datters prøve.. fant nettopp ut om dette nettstedet å spørre på.
Hun har jobbet godt og fått til mange oppgaver som egentlig var vanskeligere.
Synes svaret var frekt, men takk for hjelpen. Fant det ut selv men fikk det bekreftet nå
Det er ingenting i denne tråden som var frekt bortsett fra hvordan du takker for hjelpa.

Dette forumet er ikke ment for å masse-produsere løsningsforslag for å gjøre andres lekser. Vi tilbyr hjelp der du (eller din datter) står fast, slik at dere får gjort oppgaven selv, men med litt dytthjelp her og der.

Å forlange mer av folk som bruker av sin egen fritid, ulønnet, faller på sin egen urimelighet. Hvis du vil ha sølvfat-behandling, ansetter du en privatlærer.
Image
Post Reply