R-matte etter S-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hover
Pytagoras
Pytagoras

Jeg går nå i VG3 og har S2 nå. I VG1 hadde jeg 1p og i VG2 hadde jeg S1. Her tenkt å ta R2 etter VGS som delkurselev. I S1 åpnet jeg ikke boken en gang så jeg fikk 4, men nå er jeg mye mer motivert og har tenkt å jobbe jevnt og trutt med matte. Har jobbet greit i S2 så langt og alt har gått som en lek, fikk 6 på første prøven i år. Vil jeg klare R2 med jevn jobbing? Bør jeg ta R1 og 1T først eller holder S-bakgrunnen min?
gjest2

hover wrote:Jeg går nå i VG3 og har S2 nå. I VG1 hadde jeg 1p og i VG2 hadde jeg S1. Her tenkt å ta R2 etter VGS som delkurselev. I S1 åpnet jeg ikke boken en gang så jeg fikk 4, men nå er jeg mye mer motivert og har tenkt å jobbe jevnt og trutt med matte. Har jobbet greit i S2 så langt og alt har gått som en lek, fikk 6 på første prøven i år. Vil jeg klare R2 med jevn jobbing? Bør jeg ta R1 og 1T først eller holder S-bakgrunnen min?

Jeg vil anbefale deg å lese litt om trigonometri i 1T, og spesielt lese deg opp om vektorer i R1, før du går løs på R2.
Uten disse "forkunnskapene" så vil du slite i R2.

Dersom derivasjon og funksjoner sitter, og du klarer å opprettholde 6´rn i S2, samt ha kontroll på trigonometri og vektorer vil jeg nok tro at du klarer minst en 4 i R2.
hover
Pytagoras
Pytagoras

gjest2 wrote:
hover wrote:Jeg går nå i VG3 og har S2 nå. I VG1 hadde jeg 1p og i VG2 hadde jeg S1. Her tenkt å ta R2 etter VGS som delkurselev. I S1 åpnet jeg ikke boken en gang så jeg fikk 4, men nå er jeg mye mer motivert og har tenkt å jobbe jevnt og trutt med matte. Har jobbet greit i S2 så langt og alt har gått som en lek, fikk 6 på første prøven i år. Vil jeg klare R2 med jevn jobbing? Bør jeg ta R1 og 1T først eller holder S-bakgrunnen min?

Jeg vil anbefale deg å lese litt om trigonometri i 1T, og spesielt lese deg opp om vektorer i R1, før du går løs på R2.
Uten disse "forkunnskapene" så vil du slite i R2.

Dersom derivasjon og funksjoner sitter, og du klarer å opprettholde 6´rn i S2, samt ha kontroll på trigonometri og vektorer vil jeg nok tro at du klarer minst en 4 i R2.
Bør jeg gå rett på R2 neste høst, og bruke deler av sommeren på å lære meg det jeg mangler fra R1 og 1T, eller bør jeg gå for undervisning i R1+R2?
gjest2

Hvis du føler at du har god kontroll på trigonometri og vektorer så gå løs på R2, ser det at du begynner å slite på hver eneste oppgave, da er det kanskje lurt å bruke mer tid på R1. S1 og S2 dekker nesten hele 1T pensumet, samt en god del av R1. Så hvis du sliter les mer på R1, unngå sannsynlighet og geometri, ettersom det inne kommer i R2 pensum.
Gjest9

Vil anbefale deg å ta R1 først, å gå rett på R2 vil nok bli veldig vanskelig. Kan godt hende at du står i faget, men hvis du vil ha en grei karakter i tillegg er det nok best å ta R1 først, da dette kurset inneholder en del nytt pensum.
hover
Pytagoras
Pytagoras

Heller mot det, men hva med T-matte? Holder det med det jeg har fra S1 og S2 og at jeg jobber litt med det på egenhånd?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

S1 og S2 går mer inn på sannsynlighet enn R1, 1T og R2, men mangler alt av trigonometri og vektorregning. 1T er lite vits å sjekke opp i, med mindre du ikke vet noe om trigonometri.
hover
Pytagoras
Pytagoras

Hvis jeg ligger rundt 5/6 i S2, hvilket nivå tilsier det R1? Bør jeg kunne få 5 i R1 da siden det er en del repetisjon fra S2?
Aleks855
Rasch
Rasch

hover wrote:Hvis jeg ligger rundt 5/6 i S2, hvilket nivå tilsier det R1?
Det finnes ingen konverterings-tabell for karakter i S2 til R1.
Image
Gjest9

Vil vel tro at det skal gå fint å få en femmer i R1 dersom du jobber med det.
Post Reply