Sannsynlighet, terninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ungvoksen
Noether
Noether

God ettermiddag!

Sliter med en oppgave i boka paralleller bind II (sannsynlighet) oppg.6.3.21 (for de som har boka)

Jeg sliter litt med disse sannsynlighetsreglene, men jobber med oppgaver og forstår mer og mer. Men jeg blir plutselig litt satt ut når oppgavene skal regnes ut på litt andre måter enn hva jeg trodde (hvis du skjønner).

Spørsmålet er:

Hva er sannsynligheten for å få fire, hvis en terning viser en? (Det er altså to terninger her)

Sannsynligheten for å få 4 på en terning, når den andre allerede er 1, blir jo for meg 1/6 (siden det kun er en treer på terningen som da utgjør fire totalt med den andre, allerede kastet, eneren).

Ser jeg bak i boka, er svaret 2/11. Tenker da at det er to muligheter, men det ser jeg ikke. Tenker på svaret (nevneren) og for eksempel er 11 * 2 = 22, som er delelig med 4 (uten at det har noe med hverandre å gjøre, men det foregår i hodet mitt..).

Men som dere ser så strever jeg med denne!

Takker for svar, på forhånd!

:D
Guest

Stikkordet her er at "ÉN terning viser en", heller enn at "den første terningen viser en". Du kan altså ha en ener på den første terningen og en treer på den andre, eller omvendt.

Hvis du tegner opp et diagram av utfallsrommet for et kast med to terninger, slik som ca midt på sida her http://www.helge.ekholt.info/matteweb/1 ... vember.htm så ser du at det er 11 måter å få 1 på en av terningene (husk at resultatet (1,1) bare skal telles én gang), og av disse er det 2 som blir 4 til sammen.

Her kan det jo diskuteres om svaret egentlig skulle være 2/10 = 1/5, fordi (1,1) er 1 på to terninger, ikke én terning, men oppgavelyden kan tolkes slik at man tar med alle utfallene der det er 1 på minst én terning.
ungvoksen
Noether
Noether

Hei, takk for svar!

Ja, ser nå at det var en litt tricky en, og det er ikke nødvendigvis første terning som viser en.

Altså er det 2 gunstige og 11 mulige, fordi det vil uansett være en av terningene som viser tallet 1 og da er det 11/12 forsøk igjen.

Rett meg her om jeg går frem feil :D

Og takk for linken, den var super :D
Post Reply