Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Noen som vet hvordan man setter slike hakeparenteser jeg har prøvd å tegne for å definere et intervall på grafen?
Jeg har sett flere avbildninger av funksjoner som er definert slik i tekstbøker, men finner ikke symbolene.
Takk på forhånd
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Da jeg gikk på VGS. var det ikke mulig å gjøre det på geogebra. Tror fortsatt det ikke går an. Det du kan alltid gjøre er å skrive rett ved hva intervallet er
Kjemikern wrote:Da jeg gikk på VGS. var det ikke mulig å gjøre det på geogebra. Tror fortsatt det ikke går an. Det du kan alltid gjøre er å skrive rett ved hva intervallet er
Det er pussig. Jeg har sett flere bilder fra sinus R1 der funksjoner er definert med slike hakeparenteser..
[tex]i*i=-1[/tex]
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kjemikern wrote:Da jeg gikk på VGS. var det ikke mulig å gjøre det på geogebra. Tror fortsatt det ikke går an. Det du kan alltid gjøre er å skrive rett ved hva intervallet er
Det er pussig. Jeg har sett flere bilder fra sinus R1 der funksjoner er definert med slike hakeparenteser..
Du må huske at illustrasjonene er ikke laget av geogebra
Du må huske at illustrasjonene er ikke laget av geogebra
Hehe, ga litt mer mening det. Så konklusjonen er enten å definere intervallet ved en dersom kommando (forutsatt at intervallet er på formen
[tex]< a,b\geqslant[/tex] eller noe i den duren), eller å tegne på grafen for å vise at man har et lukket intervall?
[tex]i*i=-1[/tex]
Du kan absolutt avgrense funskjonen. Bruk kommandoen funksjon start slutt. Etter du har skrevet inn funksjonsuttrykket skriver du komma, og videre definisjons området for x, med komma mellom de to verdiene.
Gjest9 wrote:Du kan absolutt avgrense funskjonen. Bruk kommandoen funksjon start slutt. Etter du har skrevet inn funksjonsuttrykket skriver du komma, og videre definisjons området for x, med komma mellom de to verdiene.
Eksempel: x^2-2x+3,4,9
Jeg tror TS spør om hvordan man lager "Hakeparantesene" i Geogebra