1 uke for å lære seg hele 1T-pensum?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
uffda

Er forbedringsprivatist i 1T, men har svært lite tid til å jobbe med faget. Tenker dere at 1 uke (Dvs. å jobbe 5 timer i sju dager med T-matten) er alt for lite tid om man ønsker å få 6 på eksamen?
Bør vel også nevne at jeg har hatt R1 og har R2 nå (vipper mellom 5 og 6 på alle prøvene), men har jobbet veldig mye med det. I 1T hadde jeg 4. Har dere forresten noen tips til å lære seg pensum på mest mulig effektiv måte? Jeg har dessverre en tendens til å gjøre alt for grundig og bruke for lang tid, noe som medfører at jeg ikke rekker å komme gjennom alt
pærebrus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 13/10-2015 17:55

Henger meg på her, forskjellen er at jeg ikke har hatt 1T før. Har dog fire uker på meg.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

uffda skrev:Er forbedringsprivatist i 1T, men har svært lite tid til å jobbe med faget. Tenker dere at 1 uke (Dvs. å jobbe 5 timer i sju dager med T-matten) er alt for lite tid om man ønsker å få 6 på eksamen?
Bør vel også nevne at jeg har hatt R1 og har R2 nå (vipper mellom 5 og 6 på alle prøvene), men har jobbet veldig mye med det. I 1T hadde jeg 4. Har dere forresten noen tips til å lære seg pensum på mest mulig effektiv måte? Jeg har dessverre en tendens til å gjøre alt for grundig og bruke for lang tid, noe som medfører at jeg ikke rekker å komme gjennom alt
Tja. 1T matten er i bunn og grunn grunnlaget for realfagsmatten(R1 og R2), så om du ligger og vipper mellom 5 og 6 i både R1 og R2, så ligger du veldig godt an.
I fjor, før eksamen i R1 matte, så brukte jeg en uke på å komme med gjennom pensum. Det er viktig å huske på at den eneste måten å lære seg matte på, er mengdetrening i form av oppgaveløsning. Slik jeg gjorde det var at jeg tok for meg 1 kapittel om dagen, av 6 kapitler totalt. Jeg regnet ALLE oppgavene til hvert kapittel, og den siste dagen gikk jeg gjennom det jeg følte meg usikker på. Om du føler du er ganske safe på pensum generelt, så kan det kanskje være lurt å gjøre stioppgaver, om dere har det i boka. Der finner du ofte oppgaver av ulik vanskelighetsgrad, helt opp til eksamensnivå. På eksamen så er det alltid slik at det kommer 1-2 relativt vanskelige oppgaver som skal skille de gode fra de med talent. Ved å regne vanskelige oppgaver blir du mer vant til tenkemåten for løsning av slike oppgaver, og de vil heller ikke komme brått på når du ser de på eksamen.
Det er bare positivt å være nøye! Om du så må sitte 12 timer om dagen, så må du bare tenke på at det er verdt det til slutt. Om du får en 5'er, og veit at om du hadde sittet kun ett par timer til hver dag kunne du fått 6'ern, så er den følelsen VELDIG sur.

Lykke til :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest9

uffda skrev:Er forbedringsprivatist i 1T, men har svært lite tid til å jobbe med faget. Tenker dere at 1 uke (Dvs. å jobbe 5 timer i sju dager med T-matten) er alt for lite tid om man ønsker å få 6 på eksamen?
Bør vel også nevne at jeg har hatt R1 og har R2 nå (vipper mellom 5 og 6 på alle prøvene), men har jobbet veldig mye med det. I 1T hadde jeg 4. Har dere forresten noen tips til å lære seg pensum på mest mulig effektiv måte? Jeg har dessverre en tendens til å gjøre alt for grundig og bruke for lang tid, noe som medfører at jeg ikke rekker å komme gjennom alt
Tror det skal gå veldig fint. Vil anbefale deg å kun løse eksamensett, og pass på at du kan geogebra og CAS veldig godt. Del 2 handler veldig mye om digital kompetanse og her er nesten det viktigste at du kan bruke programmet skikkelig.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dere kan se full video-gjennomgang av hele 1T-pensum her: http://udl.no/1t-matematikk
Bilde
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Dolandyret skrev: Det er viktig å huske på at den eneste måten å lære seg matte på, er mengdetrening i form av oppgaveløsning.
Dette er ikke sant. Det er mer riktig at mange lærer matte bedre med mengdetrening.

Personlig arbeider jeg på en helt annen måte: Tar utgangspunkt i kompetansemålene, tar meg god tid til å forstå hva dette virkelig betyr og jobber baklengs fra det til noe jeg er kjent med fra før av. Teori og generelle formuleringer er hovedfokus. Repetisjon og mange oppgaver er noe jeg ikke gjør. I løpet av et semester gjør jeg et minimum obligatorisk arbeid, 1-2 oppgaver av høyeste vanskelighetsgrad i hvert delkapittel og en til to ulike tidligere eksamener for å teste.
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Man kan godt lære seg matte uten å gjøre så mange oppgaver, men man står bedre rustet til å løse oppgaver desto flere oppgaver man har løst. Oppgaver med fasit er en fin måte å teste ut om man skjønner teknikken. Men en ting som er enda bedre er oppgaver med fullt løsningsforslag, disse er gull verdt om det fremdeles er noe som er uklart. Som det jo ofte er i dette faget :)
Uffda

Dolandyret skrev:
uffda skrev:Er forbedringsprivatist i 1T, men har svært lite tid til å jobbe med faget. Tenker dere at 1 uke (Dvs. å jobbe 5 timer i sju dager med T-matten) er alt for lite tid om man ønsker å få 6 på eksamen?
Bør vel også nevne at jeg har hatt R1 og har R2 nå (vipper mellom 5 og 6 på alle prøvene), men har jobbet veldig mye med det. I 1T hadde jeg 4. Har dere forresten noen tips til å lære seg pensum på mest mulig effektiv måte? Jeg har dessverre en tendens til å gjøre alt for grundig og bruke for lang tid, noe som medfører at jeg ikke rekker å komme gjennom alt
Tja. 1T matten er i bunn og grunn grunnlaget for realfagsmatten(R1 og R2), så om du ligger og vipper mellom 5 og 6 i både R1 og R2, så ligger du veldig godt an.
I fjor, før eksamen i R1 matte, så brukte jeg en uke på å komme med gjennom pensum. Det er viktig å huske på at den eneste måten å lære seg matte på, er mengdetrening i form av oppgaveløsning. Slik jeg gjorde det var at jeg tok for meg 1 kapittel om dagen, av 6 kapitler totalt. Jeg regnet ALLE oppgavene til hvert kapittel, og den siste dagen gikk jeg gjennom det jeg følte meg usikker på. Om du føler du er ganske safe på pensum generelt, så kan det kanskje være lurt å gjøre stioppgaver, om dere har det i boka. Der finner du ofte oppgaver av ulik vanskelighetsgrad, helt opp til eksamensnivå. På eksamen så er det alltid slik at det kommer 1-2 relativt vanskelige oppgaver som skal skille de gode fra de med talent. Ved å regne vanskelige oppgaver blir du mer vant til tenkemåten for løsning av slike oppgaver, og de vil heller ikke komme brått på når du ser de på eksamen.
Det er bare positivt å være nøye! Om du så må sitte 12 timer om dagen, så må du bare tenke på at det er verdt det til slutt. Om du får en 5'er, og veit at om du hadde sittet kun ett par timer til hver dag kunne du fått 6'ern, så er den følelsen VELDIG sur.

Lykke til :)

Tusen takk for svar! Er bare litt problematisk å sitte 12 timer om dagen når jeg har skole i tillegg og prøver/lekser i alle fag hele tiden. Skulle dog gjerne ha sittet 12 timer for å gjøre det bra nok, men siden jeg ikke er hjemme før 16 hver dag så måtte jeg ha sittet til 4 om natten....
Svar