Hvilken matte burde jeg ta?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei folkens. Jeg har 1MA fra før, og jeg trenger nå 220 årstimer. Så vidt jeg har forstått, så kan jeg oppnå det på 2 måter...enten R1 eller P2. Er 1MA godt nok grunnlag for å ta R1 eller P2, eller burde/må jeg ta T1/P1? Har også planer om å ta 1FY, og er det da godt nok med P2 for å fikse dette greit?
gjest9

Vet ikke hva 1ma inneholder, men om du skal ha fysikk 1 så er det en fordel å ha R1. Det er på ingen måte "nødvendig", men det kommer jo litt an på hvilken karakter du ønsker i faget. Om du ikke har hatt om logaritmer, derivasjon og andregradsuttrykk(abc formel) i 1ma så kommer nok R1 til å bli veldig vanskelig.
Guest

Det du lærte i 1MA bør være nok til å ta i hvert fall 2P, men vet du om det er lov å gjøre det? Det er mulig at man må ha 1T eller 1P for å ta de høyere kursene. Et tredje alternativ er S1, som er en mellomting mellom 2P og R1, og har mye av de samme temaene som 1T.

Uansett er det viktig at du faktisk husker det du lærte i 1MA. Hvis du har glemt mye derfra vil det være en fordel å ta 1T først for repetisjonen. Matematikken i fysikk 1 er ikke så vanskelig, men du bør ha kontroll på derivasjon og algebra, og lære deg litt vektorregning til mekanikken.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:Det du lærte i 1MA bør være nok til å ta i hvert fall 2P, men vet du om det er lov å gjøre det? Det er mulig at man må ha 1T eller 1P for å ta de høyere kursene. Et tredje alternativ er S1, som er en mellomting mellom 2P og R1, og har mye av de samme temaene som 1T.

Uansett er det viktig at du faktisk husker det du lærte i 1MA. Hvis du har glemt mye derfra vil det være en fordel å ta 1T først for repetisjonen. Matematikken i fysikk 1 er ikke så vanskelig, men du bør ha kontroll på derivasjon og algebra, og lære deg litt vektorregning til mekanikken.
Støtter dette. Vil bare poengtere at det ikke er noen krav som må oppfylles for gå rett på R1-matten. Den er for alle :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Usikker på hva du skal bruke matematikken til, men dersom dekt er studiekompetanse det er snakk om, så bør det være nok med 1MA (dersom omfanget er 5 uketimer). Du vil ikke få et vitnemål, men du kan få studiekompetanse vha 23/5-regelen (antar at du er over 23 år) Da trenger du ikke noe mer matematikk.

Mer info: https://www.samordnaopptak.no/info/oppt ... index.html
Post Reply