Generell løsning av en type differensiallikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Hei! I en innlevering vi har er det meningen å finne den generelle løsningen til en diff-likning som ser slik ut:

[tex]\frac{dy}{dt}=\frac{1}{3000}y\left(6000-y\right)[/tex]

Jeg har ikke pensum-bok. Jeg mener å huske fra noen år tilbake at det er en enkel formel for denne type likninger, noe ala

[tex]\frac{dy}{dt}=a(y-A)(y-B)[/tex]

gir

[tex]y(t)=A+\frac{B}{1+Ce^{(B-A)at}}[/tex]

Isåfall ville denne være rett frem og enkel, men jeg er ikke sikker på om det jeg husker er helt riktig. Jeg ser at symbolab.com får et annet svar enn hva jeg ville fått med denne formelen. Noen tips?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Denne differensialligningen er separabel:

[tex]\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t} = \frac{y(6000-y)}{3000} \ \Rightarrow \ \frac{\mathrm{d}y}{y(6000-y)} = \frac{\mathrm{d}t}{3000}[/tex]
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Hei og takk for svar! Det er jeg klar over, og jeg klarer å løse den som en separabel diff-likning. Men skulle gjerne visst om noen var kjent med det øvrige? :)
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Om noen skulle lure, så var det [tex]y(t)=A+\frac{B-A}{1+Ce^{(B-A)at}}[/tex]
Svar