1T-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2
Gjest9

Hvis du bare tar og løser andregrads likningen i hodet så blir det nok mindre uttelling ja. Du rekker fint å bruke abc formelen så er ikke noe grunn til å la vær da det også gir mindre uttelling.
privatistmatte

Gjest skrev:Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2

Jeg er også en tredjeklassing som skal ha 1T-eksamen på mandag! Kan jeg spørre hvordan du har forberedet deg? Og hvor mye tid du har brukt på det? Jeg startet nemlig denne uken og frykter at jeg ligger veldig dårlig an..
Gjest

privatistmatte skrev:
Gjest skrev:Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2

Jeg er også en tredjeklassing som skal ha 1T-eksamen på mandag! Kan jeg spørre hvordan du har forberedet deg? Og hvor mye tid du har brukt på det? Jeg startet nemlig denne uken og frykter at jeg ligger veldig dårlig an..

Hei, jeg har øvd meg på gamle eksamensoppgaver som ligger her på matematikk.net - de er virkelig gull verdt! Da har jeg funnet ut hvilke tema jeg er mest usikker på. Ellers har jeg jo både matte og fysikk i år, så jeg får jo repetert en del bare ved å gå på skolen. I fysikk 2 trenger jeg f.eks. å kunne trigonometri osv.
Du vet jo godt hvor travel tredjeklasse er, så jeg har nok ikke fått øvd så mye som jeg skulle ønske. Jeg har f.eks. 2 prøver dagen etter eksamen og det er jo kjipt. Jeg får håpe jeg har øvd nok. :-)

Jeg ønsker deg lykke til, det går sikkert bra. Vi er vel nødt til å være positive nå, ikke sant, haha?
privatistmatte

Gjest skrev:
privatistmatte skrev:
Gjest skrev:Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2

Jeg er også en tredjeklassing som skal ha 1T-eksamen på mandag! Kan jeg spørre hvordan du har forberedet deg? Og hvor mye tid du har brukt på det? Jeg startet nemlig denne uken og frykter at jeg ligger veldig dårlig an..

Hei, jeg har øvd meg på gamle eksamensoppgaver som ligger her på matematikk.net - de er virkelig gull verdt! Da har jeg funnet ut hvilke tema jeg er mest usikker på. Ellers har jeg jo både matte og fysikk i år, så jeg får jo repetert en del bare ved å gå på skolen. I fysikk 2 trenger jeg f.eks. å kunne trigonometri osv.
Du vet jo godt hvor travel tredjeklasse er, så jeg har nok ikke fått øvd så mye som jeg skulle ønske. Jeg har f.eks. 2 prøver dagen etter eksamen og det er jo kjipt. Jeg får håpe jeg har øvd nok. :-)

Jeg ønsker deg lykke til, det går sikkert bra. Vi er vel nødt til å være positive nå, ikke sant, haha?

Jaa, tredje klasse er så travelt med særemne som skal leveres om noen dager, prøver hele tiden osv. så T-matten rett og sett ikke har blitt prioritert. Før jeg nå for noen dager siden innså at det faktisk er ganske kriiiise. Men vi MÅ være positive. :) Håper det er en fordel i det minste at jeg har hatt R1 og har R2 nå, tror i det minste jeg har fått litt mer matematikkforståelse!
Mathmatt
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 07/10-2015 21:54

Gjest skrev:Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2
Jeg synes det burde gå an å bruke den litt enklere måten med faktorisering istedet for abc-formelen. Spørsmålet er bare hvor mye det kreves at man viser, hvordan man har kommet frem til faktoriseringen av andregradslikningen. Man kan jo skrive en setning under der man viser at [tex]-1 \cdot 2[/tex] gir c-leddet og [tex]-1 + 2[/tex] gir b-leddet og [tex]x \cdot x = x^2[/tex]som er a-leddet.
En annen mulighet er å vise at [tex](x-1)(x+2)[/tex] gir [tex]x^2+x-2[/tex] ved: [tex]x \cdot x + x \cdot 2 + (-1) \cdot x + (-1) \cdot 2[/tex]. Med dette viser man at man skjønner sammenhengen.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Vietes formula:

a(x - p)(x - q) = a(x^2 + (p + q)x + pq)

Dvs. b = p + q, og c = p*q.

Dette gjelder også for polynomer av høyere grad, men da bruker man flere lineære faktorer. F.eks vil konstantleddet i ett tredjegradsledd a = 1 med nullpunktene p q og u bli c =-p * -q* -u.Jeg brukte dette på S1-eksamen og fikk øverste karakter. Brukte dog abc-formelen en gang for å vise at jeg behersket den.
Sinna

Gjest skrev:Hei, jeg er en tredjeklassing som skal ta 1T-eksamen nå på mandag. Jeg har jo lært en del mer matte siden 1T og gjør en del forenklinger jeg ikke gjorde før, bla. synes jeg abc-formelen er "tortur" i enkle stykker.
Blir det «feil»/mindre uttelling på en 1T-eksamen og velge å løse en likning ved å gå direkte slik?:
x^2+x-2=0 --> (x-1)(x+2)=0.
x=1 v x= -2
SELVFØLGELIG kan man gjøre dette, og det er helt på trynet å si noe annet; man kan faktisk argumentere for at man viser mer forståelse ved å løse stykket slik du gjør enn ved å bashe med abc-formelen. Ideelt sett skal faget kun gi deg noen verktøy du selv kan velge når du vil hente ut av verktøykassa, men det er det tydeligvis ikke alle som har skjønt.
Svar